Bohdan Sláma
05-02-2012 22:15 Pathé 3
Prettig onderkoeld Tsjechisch melodrama over een gezin dat op het punt
staat uiteen te vallen, met een speciale rol van de sjamanistische
huisvriend. Hóe speciaal zal pas op het laatst blijken, want de hele
film zie je toch een typische new age hippie met zijn
geneeskrachtige stenen, magnetische aardstralen en dat soort gekkigheid.
Maar dat is nou juist het stijlkenmerk van Bohdan Sláma, de maker
van het in 2009 zo verrassende A
Country Teacher: zijn films gaan over échte mensen. Die
maken namelijk fouten, vluchten weg voor de grote problemen van het leven
of maken er domweg een puinhoop van.

Keith Jones & Deon Maas
01-02-2012 20:30 Cinerama 3
Afrika is wel het allerlaatste continent dat je met punk in verband brengt.
Nu blijkt dat het leeuwendeel van deze documentaire in Zuid-Afrika is
geschoten, dus de titel mag met een korrel zout genomen worden. Het
Apartheidsregime was zoals we nu weten tout court onderdrukkend en
cultureel gezien een woestenij waar Bruin 1 zijn vingers bij zou aflikken.
Punk kwam als geroepen voor een generatie jonge blanken die scheel zag van
verveling en middels concerten en undergroundnetwerk zijn steentje bijdroeg
aan de afbraak van het verfoeide regime. Die rol is tot nu toe onderbelicht
geweest, dus hulde voor dit stukje educatie. Verder is dit een
rockdocumentaire die binnen de lijntjes blijft. Dat wil zeggen, tot op een
kwartier voor het einde: dan realiseren de makers zich opeens dat de rest
van het continent Afrika aan bod zou moeten komen en worden er vlug enkele
bands uit Botswana en Mozambique doorheen gejast. En dan is het op.
An sich is dat ook weer niet zo vreemd, omdat punk altijd bijna exclusief het terrein van blanke mannen is geweest (voor zover ze niet uitwijken naar ska en reggae). Zoals een bevriende zwarte muzikant droogjes opmerkt: we vonden het wel leuk, die illegale punkconcerten, maar wat speelden die lui langzaam!
An sich is dat ook weer niet zo vreemd, omdat punk altijd bijna exclusief het terrein van blanke mannen is geweest (voor zover ze niet uitwijken naar ska en reggae). Zoals een bevriende zwarte muzikant droogjes opmerkt: we vonden het wel leuk, die illegale punkconcerten, maar wat speelden die lui langzaam!
Gianni Pacinotti
28-01-2012 16:00 Pathé 1
Wie van L' ultimo terrestre spannende sciencefiction verwacht, zal
bedrogen uitkomen. Van de enige alien die ruimschoots in beeld komt,
wordt slechts verwacht dat ze de Italiaanse mama speelt: lekker koken, het
huis aan kant en niet moeilijk doen als de man des huizes 's avonds laat
met een stuk in de kraag thuis komt.
Verder is dit voornamelijk een portret van een eenzame kerel die zich alleen door andere outsiders (transseksuele hoeren) geaccepteerd weet. De oorzaak van zijn moeizame gang door het leven doet Freud's botjes rammelen.
Vreemde, prettig onvoorspelbare film, zij het een tikje te traag.
Verder is dit voornamelijk een portret van een eenzame kerel die zich alleen door andere outsiders (transseksuele hoeren) geaccepteerd weet. De oorzaak van zijn moeizame gang door het leven doet Freud's botjes rammelen.
Vreemde, prettig onvoorspelbare film, zij het een tikje te traag.
Amiel Courtin-Wilson
31-01-2012 22:30 Pathé 4
De Australische cinema blinkt uit in geweldadige portretten van
bajesklanten: Ghosts Of The Civil Dead en Chopper zijn
uitstekende voorbeelden, waarbij je op het puntje van je stoel blijft
zitten. Hail probeert het wel maar blijft in de achterhoede steken,
ondanks de intens ongure kop van Danny Jones die net als zijn vrouw Leanne
zichzelf speelt.
Het script is simpel. Dat mag, mits het geen richtingloze indruk maakt en dat is hier meer dan eens het geval. Man komt uit gevangenis. Terug bij zijn vrouw is man voor even gelukkig. Zuipen, roken, flikflooien, ouwehoeren, winkeldiefstalletjes. Baantje in een garage, dat geeft hoop. Maar dan: dealer komt langs, vrouw dood. Man wil wraak. Het tumult in Danny's hoofd wordt verbeeld met artistieke experimenteerfilmerij, met wisselende resultaten: het zwevende paard is een echt WTF-moment, maar de abstracte beelden gaan op den duur vervelen, net als het hoofdpersonage.
Het script is simpel. Dat mag, mits het geen richtingloze indruk maakt en dat is hier meer dan eens het geval. Man komt uit gevangenis. Terug bij zijn vrouw is man voor even gelukkig. Zuipen, roken, flikflooien, ouwehoeren, winkeldiefstalletjes. Baantje in een garage, dat geeft hoop. Maar dan: dealer komt langs, vrouw dood. Man wil wraak. Het tumult in Danny's hoofd wordt verbeeld met artistieke experimenteerfilmerij, met wisselende resultaten: het zwevende paard is een echt WTF-moment, maar de abstracte beelden gaan op den duur vervelen, net als het hoofdpersonage.
Eric Khoo
31-01-2012 11:30 Pathé 1
Ik sluit me geheel aan bij collega Sandra de Haan. Verwacht hier geen gepolijste animatie: de regisseur
is de stijl van manga-auteur Yoshihiro Tatsumi trouw gebleven en die is
rauw en zonder opsmuk. Ongeveer een dozijn verhalen en persoonlijke
herinneringen komen aan bod. Vaak levert een dergelijke aanpak een warrig
geheel op. Zo niet hier! Eric Khoo weet de sfeer van Tatsumi's
maatschappijkritische verhalen over tegenslag en ontgoocheling goed vast te
houden. Hij is een van de eerste auteurs die nadrukkelijk voor een
volwassen publiek ging werken. Zijn verhalen zijn pakkend, realistisch en
ver van sentimenteel.
Voor wie op zoek wil naar Tatsumi's werk is er goed nieuws: sinds kort is het ook in het Engels verkrijgbaar, bijvoorbeeld bij Drawn & Quarterly.
Voor wie op zoek wil naar Tatsumi's werk is er goed nieuws: sinds kort is het ook in het Engels verkrijgbaar, bijvoorbeeld bij Drawn & Quarterly.

Peter von Bagh
31-01-2012 13:15 Pathé 3
Peter von Bagh is de onbetwiste filmpaus van Finland en op dit IFFR is er
een speciaal programma onderdeel aan hem gewijd. The Count gaat over
een huwelijkszwendelaar (mooi ouderwets woord) die hier zichzelf speelt.
Dat klinkt interessant, maar interpretatie die voornoemde beroepscharmeur
ten beste geeft, laat zich samenvatten in twee woorden: 'Benny' en 'Hill'.
Het voorfilmpje, Pockpicket, over een zonderlinge jongeman die stiekem geld stopt in de zakken van voorbijgangers is daarentegen heel goed te genieten. Vier sterren.
Het voorfilmpje, Pockpicket, over een zonderlinge jongeman die stiekem geld stopt in de zakken van voorbijgangers is daarentegen heel goed te genieten. Vier sterren.

Sylvain Guy & Claude Grégoire
29-01-2012 22:15 Schouwburg Grote Zaal
Als de Servische etters uit Clip rijke, verveelde Amerikaanse pubers waren geweest, dan
hadden ze ongetwijfeld deze prank uitgehaald - de preoccupatie met
filmen en gefilmd worden is dezelfde. Met zeer antipathieke personages en
een wiebel- of verborgen camera is met name het eerste halfuur doorbijten.
Het beoogde slachtoffer is een meisje met een niet geheel stabiele
reputatie. Natuurlijk lopen niet alle vernederende practical jokes zoals
gepland en gaandeweg ontstaat er een interessantere dynamiek, waarbij het
meisje steeds ongeremder raakt (door de drugs die haar ongemerkt zijn
toegediend) en wel eens de overhand zou kunnen krijgen. Dat het met veel
geweld eindigt, is vanaf het begin duidelijk.
Yorgos Lanthimos
30-01-2012 16:30 Cinerama 2
Alps verwijst regelmatig met details (dat met stickers beplakte bed!) naar
zijn voorganger Dogtooth, de onbetwiste kneiter van het IFFR van 2010. De
hoofdrolspeelster is ook dezelfde: Aggeliki Papoulia. En wederom wordt er
geacteerd alsof men niet kan acteren. De premisse is simpel en bepaald niet
onorgineel: een kleine groep mensen leent zich ertoe, pas overledenen na te
spelen teneinde het verwerkingsproces van de nabestaanden te verzachten.
Dit doet men dus op amateuristische wijze. Maar wel wordt er binnen de club
van de vrouwen (door de mannen) absolute perfectie en toewijding
geëist. Het zal wel een satirisch commentaar op de Griekse
maatschappij zijn, maar ondergetekende slaagde er geen moment ook maar iets
van betrokkenheid bij de personages op te brengen: waar sloven die meiden
zich nu eigenlijk voor uit? Ergo: de deceptie van dit jaar.
David Cronenberg
30-01-2012 12:15 Cinerama 2
Adequaat portret van de twee meest geslaagde sterrenwichelaars van de
afgelopen eeuw: Jung en Freud, en de vrouw die zich tussen hen in bewoog,
Sabina Spielrein. Het is misschien even wennen, Cronenberg die een
praatfilm aflevert, maar de keuze voor het onderwerp ligt ook wel voor de
hand voor wie zich de therapiesessies uit The Brood voor de geest
haalt.
Spielreins vader had losse handen, wat haar tot een neurotische, masochistische vrouw maakte, maar wel een met een buitengewoon scherp verstand. Vandaar dat ze van Jungs patiënt zijn minnares en later collega-psychiater werd. Een interessant personage dus, maar helaas is Keira Knightleys interpretatie van 'hysterie' nogal hollywoodiaans en duurt het een zeker een half uur voordat ze het Russische accent onder de knie heeft.
A Dangerous Method biedt geestige dialogen maar blijft wel veilig binnen de lijntjes. Echter, het blijkt dat de traditionele methode nog altijd een betere film oplevert dan een halfbakken spreekbeurt als Shock Head Soul.
Spielreins vader had losse handen, wat haar tot een neurotische, masochistische vrouw maakte, maar wel een met een buitengewoon scherp verstand. Vandaar dat ze van Jungs patiënt zijn minnares en later collega-psychiater werd. Een interessant personage dus, maar helaas is Keira Knightleys interpretatie van 'hysterie' nogal hollywoodiaans en duurt het een zeker een half uur voordat ze het Russische accent onder de knie heeft.
A Dangerous Method biedt geestige dialogen maar blijft wel veilig binnen de lijntjes. Echter, het blijkt dat de traditionele methode nog altijd een betere film oplevert dan een halfbakken spreekbeurt als Shock Head Soul.
Sharon Bar-Ziv
28-01-2012 18:15 Cinerama 3
Zweterig kammerspiel over het zelfreinigend vermogen van het
Israelische leger dat in dit geval zijn doel voorbij eh, schiet. Anna
onderzoekt het gebruik van onnodig geweld van de ene collega-militair, maar
is niet 100% de rechtschapenheid zelf, want ze heeft een affaire met een
andere collega die vlak voor zijn huwelijk staat. (ja, praktisch de hele
film lang blijven we in die benauwde kantoorruimtes) Anna's volharding
leidt tot een dramatische ontwikkeling. Sterk spel, prettig low-budget,
maar uiteindelijk toch geen opzienbarende conclusie.
Robert Morgan
29-01-2012 13:00 Video Library

Haast u: hij wordt nog één keer vertoond, in het onderdeel Tiger Awards Competition for Short Films 6,maandag om 12:15 in LV 3!
Simon Pummell
28-01-2012 20:00 Cinerama 3
De denkbeelden van de schizofrene jurist en schrijver Daniel Paul Schreber(1842-1911) zijn fascinerend in hun
originaliteit. God blijft uit veiligheidsoverwegingen in de hemel, omdat de
liefde van de mensen voor hem een zo grote aantrekkingskracht uitoefent,
dat deze Hem niet meer zou loslaten. Bijgevolg heeft God slechts te maken
met de zielen van overledenen en begrijpt hij niet wat levende mensen
drijft. In een latere fase van zijn psychose verbeeldde Schreber dat hij
zich in een vrouw moest veranderen om als de laatste op aarde een nieuw
mensenras te baren. Dit maakt nieuwsgierig naar een film over de man,
toch?
De film is een typisch geval van een geweldig uitgangspunt en een beroerde uitwerking. Met visie en cinematografische middelen hád er een meesterwerk over schizofrenie uit kunnen komen á la Repulsion, maar hier is geen enkele keuze gemaakt. Het is een hybride tussen speelfilm en documentaire, met als resultaat acteurs die weinig te doen hebben (Schreber en zijn vrouw Sabine blíjven maar lieve woordjes tegen elkaar keuvelen) en experts die in historische kostuums zijn gehesen om hun oordeel te geven. Ook de - kitscherige - CGI zit er flink naast. Als Schreber één obsessie had is het wel God de Vader (juist, eigenlijk zijn eigen vader, een sadistische tiran cq wetenschapper) maar wat hier de hoofdrol krijgt, is wat hier de Writing Down Machine heet, een vondst die de art direction triomfantelijk uit de kast heeft getrokken om voortdurend over het scherm te laten dansen. Vergelijk het met het rubberen monster aan de bar uit Cronenbergs verfilming van The Naked Lunch en je hebt een idee van de overbodigheid.
De film is een typisch geval van een geweldig uitgangspunt en een beroerde uitwerking. Met visie en cinematografische middelen hád er een meesterwerk over schizofrenie uit kunnen komen á la Repulsion, maar hier is geen enkele keuze gemaakt. Het is een hybride tussen speelfilm en documentaire, met als resultaat acteurs die weinig te doen hebben (Schreber en zijn vrouw Sabine blíjven maar lieve woordjes tegen elkaar keuvelen) en experts die in historische kostuums zijn gehesen om hun oordeel te geven. Ook de - kitscherige - CGI zit er flink naast. Als Schreber één obsessie had is het wel God de Vader (juist, eigenlijk zijn eigen vader, een sadistische tiran cq wetenschapper) maar wat hier de hoofdrol krijgt, is wat hier de Writing Down Machine heet, een vondst die de art direction triomfantelijk uit de kast heeft getrokken om voortdurend over het scherm te laten dansen. Vergelijk het met het rubberen monster aan de bar uit Cronenbergs verfilming van The Naked Lunch en je hebt een idee van de overbodigheid.
Yamasaki Juichiro
29-01-2012 22:00 Cinerama 3
Japan, het hoeft niet altijd met robots, yakuza of samoerais in beeld
gebracht te worden. De omschrijving in het programma belooft dat de
menselijke maat hier centraal staat en dat klinkt heel aardig, maar we zien
een boerenfamilie hier exact de dingen doen die we van boeren in films
gewend zijn: kalveren naar buiten trekken, zwoegen, een vrouw zoeken,
worstelen met financiële problemen, zelfmoord overwegen en stug voor
zich uit zwijgen. De lethargische vertolkingen maken van wat een scherp
portret had kunnen zijn een waar snorefest. Na de zelfmoordpoging
barst men in even in een rake antiglobalistische analyse van de
problematiek uit, maar dat is maar voor enkele minuten, te weinig voor een
tweede waarderingssterretje.
Oleg Sentsov
28-01-2012 18:00 Cinerama 3
We volgen de jonge Alex Kosov alias 'Koss' en zijn opkomst als pro-gamer,
van een internetcafe ergens in Oekraine tot aan de wereldkampioenschappen
Quake in Los Angeles, totdat onze held zich realiseert dat dit wereldje van
kindmannen-met-oogkleppen van een onmetelijke saaiheid is en dat hij toch
eigenlijk moeders advies om naar de universiteit te gaan had moeten
opvolgen. Een identiteitscrisis is het logische gevolg. Alles wordt met
stijf kitchensink-realisme in beeld gebracht; dat Amerikaanse heroiek
volstrekt afwezig is, mag sympathiek zijn, maar saai is een beter
predikaat.
Je kunt maar beter studeren dan de hele dag zitten Quaken. Oleg Sentsov kan zo bij de NCRV aan de slag.
Je kunt maar beter studeren dan de hele dag zitten Quaken. Oleg Sentsov kan zo bij de NCRV aan de slag.
Ben Wheatley
27-01-2012 20:00 Schouwburg Grote Zaal

Het is misschien wat corrupt om al te beweren een festivalkneiter te pakken te hebben als in de hele film een onverstaanbaar plat Engels (Iers, schijnt het) wordt gesproken, maar gaandeweg leggen de dialogen het af tegen bloed en beukwerk.
Ondertiteling zou een sympathieke geste zijn geweest aan het publiek dat immers een kaartje heeft gekocht.
Overigens leek de film heel even een écht slachtoffer gemaakt te hebben, toen de vertoning werd stopgezet en er om een dokter werd geroepen. De lucht in de uitverkochte zaal was inderdaad erg benauwd.
Voorafgaand aan de vertoning van zijn nieuwste film Le Havre nemen
Aki Kaurismäki en schrijfster Natasja van den Berg plaats voor een
inleidend gesprek. Tenminste, dat was de bedoeling. Kaurismäki is
duidelijk lazarus en gedraagt zich bijzonder obstinaat, neemt naast de
klaargezette stoel plaats en steekt een sigaret op. Zijn sjagrijn
inspireert hem tot ontregelende wisecracks. Ingewijden weten dat
Finnen doorgaans een grafhekel hebben aan small talk (ook al hangt
men er het kaartje 'big talk' aan).
Zij: You are a famous Finnish film director...
Hij: Why are you insulting me!?
En zo gaat het van kwaad naar erger, zelfs als een bezoeker (waarschijnlijk een fan) op diens verzoek een biertje is gaan halen voor de hooggeëerde gast. Het is alsof je naar een sketch van Wim T Schippers zit te kijken. Arme Natasja. Op een gegeven moment valt het woord 'torture', en niet geheel ten onrechte. Het volk begint zelfs te morren: Start the film! Go away!
Ben ik een slecht mens als ik in de lach schiet bij de sabotage van zo'n obligate babbel? De film zelf maakte overigens minder indruk: een aardige driesterren-film met een perfecte art direction (ofwel de esthetiek van briefkaarten uit het jaar toebak) maar de satirische boodschap is teveel als een lang uitgesponnen grap om tot het eind te blijven boeien.
Zij: You are a famous Finnish film director...
Hij: Why are you insulting me!?
En zo gaat het van kwaad naar erger, zelfs als een bezoeker (waarschijnlijk een fan) op diens verzoek een biertje is gaan halen voor de hooggeëerde gast. Het is alsof je naar een sketch van Wim T Schippers zit te kijken. Arme Natasja. Op een gegeven moment valt het woord 'torture', en niet geheel ten onrechte. Het volk begint zelfs te morren: Start the film! Go away!
Ben ik een slecht mens als ik in de lach schiet bij de sabotage van zo'n obligate babbel? De film zelf maakte overigens minder indruk: een aardige driesterren-film met een perfecte art direction (ofwel de esthetiek van briefkaarten uit het jaar toebak) maar de satirische boodschap is teveel als een lang uitgesponnen grap om tot het eind te blijven boeien.
Bouli Lanners
27-01-2012 16:00 Luxor
Sociale ellende, dat hoef je niet per se in de schaduw van wegroestende
staalfabrieken te Luik of Charleroi te filmen. In de Ardennen kan ook. Het
prachtige nazomerlicht over de groene heuvels lijkt het lot van drie in de
steek gelaten puberjongens te bespotten. Mama komt niet meer opdagen, van
papa is al helemaal geen sprake en het geld is op. Het moment waarop de
jongens het huis voor een appel en een ei verkopen aan de dorpsdealer is
hartverscheurend en doet in de verte denken aan Werner Werzogs Stroszek(1977). Toch zijn er ook zeer humoristische
uitbarstingen. De jongens acteren uitstekend, maar het einde aan hun
processiemars (als in: van de regen in de drup) komt abrupt en maakt van
Les Géants toch net iets teveel een lach-en-een-traanverhaal
dan een echte festivalkneiter.
Eric Baudelaire
26-01-2012 20:00 Cinerama 3
Nogal lastig te volgen terugblik op een goeddeels vergeten geschiedenis,
namelijk van een Japanse extreem-linkse terreurbeweging die in de jaren 70
haar basis in Libanon had. Grofkorrelige beelden van Beiroet in wederopbouw
worden gecombineerd met twee monologen, één van Adachi Masao,
een ex-lid dat filmmaker wilde worden, maar zijn oeuvre vernietigd zag
worden in de burgeroorlog en één van Shigenobu May, de
dochter van een van de kopstukken. Die niet-lineaire aanpak had
poëtisch kunnen uitpakken, maar veronderstelt ook nogal wat voorkennis
en schiet zijn doel dus voorbij. Wie meer wil weten, kan er beter een boek
over kopen.
Orri Jónsson, Kristín Björk, Kristjánsdóttir & Ingibjörg Birgisdóttir
26-01-2012 18:30 Cinerama 3
Charmant portret van een IJslandse outsidermuzikante die na haar 70e ineens
zeer productief werd met keyboard, keukengerei en cassettebandjes (later
CDs). Ondanks tegenslagen (haar eerste liefde verdronk op zee) is
Sigrídur Níelsdóttir een levenslustig mens gebleven,
die naar verluidt een belangrijke invloed geweest op de alternatieve
muziekscene van IJsland. Toch bevredigt deze docu niet helemaal, omdat het
vooral blijft bij familiekiekjes en opnames van haar werkwijze, die
technisch uiteraard zeer weinig om het lijf heeft. Die muziekscene komt dus
niet aan het woord, ook een gemis. Duurt een uurtje, maar dat is nog iets
te lang. Wel een blijmakend intermezzo tussen alle geweld en sociale
misère die op ieder IFFR hoogtij vieren. (date-filmtip!)
Miike Takashi
26-01-2012 14:00 Doelen Jurriaanse Zaal

De verrassing is niet dat de jonge, onervaren advocaat zich van een onmogelijke taak zal kwijten, maar dat dit een kloppend verhaal is met drie schrander met elkaar verweven moordzaken, en vol grappige twists. Er komt zelfs een soort monster van Loch Ness in voor. Dolle pret!
Maja Miloš
26-01-2012 10:30 Pathé 3
We volgen Larry Clark-gewijs*) een stel uiterst vervelende tieners in een
Servisch dorp en met name Jasna, wier vader stervende is. Ze is zoals haar
leeftijdsgenoten voortdurend bezig met seks, drank, drugs, peer
pressure en rottigheid uithalen. Dat de enige waarmee ze een positieve
band heeft, juist haar vader is zou je sneu kunnen vinden, ware het niet
dat ook zij niet één interessant woord met elkaar wisselen.
Dat Jasna achter alfamannetje Djole aan loopt is ook weer zoiets. Je ziet
meteen dat het zo'n eikel is die haar in elkaar zal timmeren zodra ze iets
doet wat hem niet bevalt, hoezeer ze - al filmend met haar mobieltje - op
blowjobs oefent, thuis, op de wc op school, enzovoort. Maar ach, wat
kan het de kijker schelen zonder één sympahtiek personage
(uitgezonderd Jasna's ouders) en misschien verdient ze het ook, het domme
wicht.
*) de cataloog vermeldt enkele scènes met hardcore seks en ja, dat blijkt te kloppen.
*) de cataloog vermeldt enkele scènes met hardcore seks en ja, dat blijkt te kloppen.