Mark Hartley
01-02-2011 10:00 LantarenVenster 3
Mark Hartley herhaalt zijn
Not Quite Hollywood,
ditmaal over exploitatiefilms gedraaid op de Filippijnen en ja, het is
andermaal dolle pret. Men haalt herinneringen op aan die doldwaze
draaidagen in de zweterige jungle waar het wemelde van reuzenkakkerlakken
en waar de locale arbeidskrachten spotgoedkoop waren. Nee, van
veiligheidseisen zoals wij die nu kennen was absoluut geen sprake, maar
ach, Francis Ford Coppola of Werner Herzog kan men hetzelfde verwijten. En
hoewel vrouwelijke actrices zonder uitzondering topless in beeld kwamen,
opende de Filippijnse trash cinema de weg voor bijvoorbeeld een Pam Grier,
en niet onbelangrijk, het concept van vrouwen als sterke heldinnen (al dan
niet gewapend met machetes, machinegeweren en gifslangen). Hoe vaak zie je
nu een film met vier zwarte vrouwen in de hoofdrollen, wordt niet onterecht
opgemerkt. Nog zo'n merkwaardige, ongemakkelijke paradox: veel knokfilms
hadden revoluties tegen fascistische dictators als onderwerp, maar werden
mooi gedraaid in een land dat gerund werd door... een fascistische
dictator. Ferdinand Marcos liet zijn leger zelfs hand- en spandiensten
verlenen voor de gevechtscènes die wat hogere production
values vereisten!
Met o.a. John Landis, Eddie Romero, Joe Dante, Pam Grier, Lee Ermey (het beledigingenkanon uit Full Metal Jacket!), Roger Corman natuurlijk, maar (gelukkig) geen Quentin Tarantino.
Met o.a. John Landis, Eddie Romero, Joe Dante, Pam Grier, Lee Ermey (het beledigingenkanon uit Full Metal Jacket!), Roger Corman natuurlijk, maar (gelukkig) geen Quentin Tarantino.
