Paddy Considine
28-01-2011 22:15 Luxor

Het is welhaast een cliché, maar je kunt er vergif op innemen: als
de Britten zich op sociaal drama storten, is het altijd raak. Ook het
avondvullende regiedebuut van acteur Paddy Considine (Stoned, Dead
Men’s Shoes) valt in die categorie. Considine (die ook het
scenario schreef - hij schreef ook mee aan Dead Men’s Shoes)
baseerde Tyrannosaur op zijn korte film Dog Altogether uit
2007. We maken kennis de werkloze Joseph (Peter Mullan), die zijn agressie
niet onder controle heeft, en zien in de eerste vijf minuten hoe hij zijn
hond doodschopt, een winkelruit ingooit en drie jongeren in een bar zonder
reden aanvalt. Overmand door wroeging verschuilt hij zich in de charity
shop van de religieuze Hannah (Olivia Colman), die hem opvangt. Als de
relatie tussen de twee zich ontwikkelt, blijkt (uiteraard) dat Peter niet
de grootste klootzak is hier: die eer gaat naar Hannahs mishandelende
echtgenoot (karakterkop Eddie Marsan in een van zijn engste rollen). Het is
Josephs beurt om Hannah op te vangen en zijn leven te beteren.
In minder capabele handen zou een dergelijk onderwerp kunnen resulteren in een schmaltzy woensdagavondsoap, maar Considine neemt geen gevangenen en laat ons nooit vergeten dat Joseph een wandelende tijdbom is, een zwaar getergd man met een verleden en een gat zijn ziel. Mullan levert een formidabele performance: zijn Joseph roept beurtelings compassie en afgrijzen op, diens geleidelijke bekering tot een geweldloos(?) bestaan is geloofwaardig. Daarnaast heeft Considine heeft nog een paar aardige wendingen voor ons in petto en trekt hij een aantal malen vaardig het tapijt onder de voeten van de kijker vandaan. Tot nog toe wat mij betreft de beste film van het festival.
In minder capabele handen zou een dergelijk onderwerp kunnen resulteren in een schmaltzy woensdagavondsoap, maar Considine neemt geen gevangenen en laat ons nooit vergeten dat Joseph een wandelende tijdbom is, een zwaar getergd man met een verleden en een gat zijn ziel. Mullan levert een formidabele performance: zijn Joseph roept beurtelings compassie en afgrijzen op, diens geleidelijke bekering tot een geweldloos(?) bestaan is geloofwaardig. Daarnaast heeft Considine heeft nog een paar aardige wendingen voor ons in petto en trekt hij een aantal malen vaardig het tapijt onder de voeten van de kijker vandaan. Tot nog toe wat mij betreft de beste film van het festival.
Reacties
Nog geen reacties.
Reactie toevoegen