Nicolas Winding Refn
04-02-2010 11:45 Cinerama 3
Typisch zo'n film waarvoor het erop of eronder is - mijn oordeel: een
schitterend gefotografeerde mislukking. Een
versimpelde, koude versie van Werner Herzogs Aguirre der Zorn
Gottes. Want hoe lyrisch van stijl ook, prikkelende verrassingen
komen we niet tegen. Deze filmvikingen doen hier wat ze gewoonlijk doen,
namelijk elkaar uitdunnen bij elk meningsverschil dat zich voordoet. Een
ander manco is de keuze voor gekerstende Vikingen (hun hoofdman
heeft een onverstandige obsessie voor de weg naar Jerusalem, onder zijn
leiding komen ze uit aan de Amerikaanse kust). Je zou toch iets meer van de
cultuur en godenwereld van de historische Vikingen willen terugzien -
tenslotte hebben ze het ruim twee eeuwen uitgehouden in Amerika. Iets
dergelijks was ook het probleem met Refns vorige film
Bronson,
over een langgestrafte gevangene met een primitieve persoonlijkheid. De
regisseur mag dan gefascineerd zijn door zijn onderwerp, de aanname dat de
kijker die fascinatie zal delen is een slag in de lucht.
Nicolas Winding Refn
04-02-2010 11:45 Cinerama 3
Mads Mikkelsen begint de film als Eenoog, een zwijgende slaaf die gebruikt
wordt als oefenobject voor nieuwe krijgers. Dat valt niet mee: de een
krijgt bijvoorbeeld extra kieuwen, van de ander wordt de hersenpan gelicht.
Totdat Mads zich weet te bevrijden en er ineens geen krijgers meer over
zijn. Het begin van een trektocht, waarbij hij terechtkomt bij een tot het
Christendom bekeerde groep Vikingen, om zich daar bij aan te sluiten.
(Noot: deze waren net klaar met het brandschatten van een nederzetting: de
karkassen van de mannen liggen nog na te smeulen en de vrouwen zijn naakt
bijeengedreven voor de handel.) Ze gaan op zoek naar de heilige stad van
het beloofde land, Jeruzalem, een reis die de groep per schip naar de
nieuwe wereld voert. De titel is pas goed te begrijpen als we Wikipedia
er even bij open slaan:
In de Noordse mythologie was het Walhalla een speciale hemel, voorbehouden voor de gesneuvelden in de strijd. Voor de Vikingen was het sneuvelen in de strijd de hoogste eer die een man kon halen; de angst om een natuurlijke dood te sterven was zo groot dat veel mannen zich op het sterfbed lieten doorboren met speren.We kunnen hier alvast verklappen dat praktisch iedereen die gevreesde natuurlijke dood weet te ontwijken. De film is traag met statische dialogen, wat de bedoeling heeft om een mystieke sfeer op te wekken. Of dat werkt, daarover zullen de meningen verschillen, voor ondergetekende wel. Scenario is duidelijk geïnspireerd door Heart of Darkness van Joseph Conrad (denk aan: Apocalypse Now).