Veiko Õunpuu
			03-02-2010 22:30 Pathé 5
		
		
		Deze zwarte komedie uit Estland doet bij tijd en wijlen ernstig aan het
		vroege werk van David Lynch denken, met name Eraserhead, door zijn
		gebruik van gruizig zwart/wit en bizarre symboliek. Tony is een manager die
		door zijn baas gedwongen wordt een groep fabrieksarbeiders te ontslaan.
		Toch is het een goed mens, zo wordt door diverse nevenpersonages benadrukt.
		De openingsscène getuigt van typisch Oost-Europees surrealisme:
		terwijl Tony zijn vaders begrafenis leidt, wordt op de achtergrond een
		autootje zonder reden in de prak gereden; het dweilorkest zet na enkele
		tellen zijn treurmars voort. Later rijdt Tony een hond aan en vindt hij in
		het bos een hele partij afgezaagde handen. Helaas is het niveau van de film
		erg wisselvallig; uiterst geslaagde scènes zitten gesandwicht tussen
		delen die slechts verveling of verwarring teweegbrengen. En dat is heel
		jammer, want je ziet zo wat voor een festivalkneiter met het badwater wordt
		weggegooid.
Het publiek verlaat stilletjes de zaal, alsof niemand wil laten merken dat hij of zij er geen sikkepit van begrepen heeft.
Wellicht is de titel een woordspeling (St. Tony = Estonia)?
		
	Het publiek verlaat stilletjes de zaal, alsof niemand wil laten merken dat hij of zij er geen sikkepit van begrepen heeft.
Wellicht is de titel een woordspeling (St. Tony = Estonia)?
