Marcel Ruijters
Slovenian Girl info
*****
Damjan Kozole
01-02-2010 22:30 Doelen Jurriaanse Zaal
Een Sloveense studente bekostigt haar dure smaak met prostitutie en komt daarmee in de problemen. Ljubljana is namelijk een kleine hoofdstad waar het lastig is zulke geheimen te bewaren. Het eerste halfuurtje is redelijk spannend door een nare ontmoeting met twee pooierboys, daarna loopt de lucht volledig uit de film als bij een ballon. Je kúnt er natuurlijk voor kiezen een thriller te laten kantelen naar een psychologisch drama, maar hierin stelt Slovenian Girl behoorlijk teleur, want verder dan wat gesomber over hoe deprimerend het leven kan zijn komt het niet. We zien onze antiheldin besluiteloos heen en weer treinen tussen de stad en haar papa (een goeiige sul die zijn ouwelullenrockband nieuw leven probeert in te blazen). Maar ja, het platteland is saai en deprimerend. Dan maar weer terug naar Ljubljana. Maar ja, daar is het gevaarlijk. Enzovoort, enzovoort.

Ik deel met collega Van Vugt een zwak voor het mooie land Slovenië, maar u merkt het, niet bepaald voor deze Slovenian Girl (noch voor Zappa).
Tonio van Vugt
Slovenian Girl info
*****
Damjan Kozole
31-01-2010 19:15 Schouwburg Grote Zaal

Het heeft zo zijn voordelen als je land voorzitter is van de EU; rijke Europarlementariërs in de Sloveense hoofdstad Ljubljana zijn voortdurend op zoek naar een verzetje, en dan bedoelen we niet een bezoek aan het middeleeuwse slot of een terrasje aan de Ljubljanica. De studente Alexandra Slovenk (Sloveens Meisje) verdient een aardig centje bij als callgirl, maar dat gaat niet probleemloos; al in de eerste scène overlijdt een klant aan een hartaanval en binnen de kortste keren heeft ze twee gewelddadige pooiers achter zich aan. Alle ingrediënten voor een tweede Lilja 4-ever lijken aanwezig, maar Alexandra is geen slachtoffer en houdt de zaken - hoewel niet altijd even stevig - in eigen hand.

Regisseur Kozole combineert intelligent drama met thrillerelementen en onderkoelde humor en heeft in actrice Nina Ivanisin een ijzersterke troef. Alexandra’s relatie met haar vader, die zich heeft gestort op de reünie van zijn oude band Electrosshock (‘Als Bob Dylon succesvol is, waarom wij dan niet?’ - ‘je bedoelt Bob Dylan.’), is als een kacheltje in de koude Sloveens nacht. Die reünie resulteert overigens in een verrassende rol van Frank Zappa’s Bobby Brown in de slotscène, waarvoor een bonuspunt.