Joe Odagiri
25-01-2009 20:15 Venster 4
Sullige jongeman bezoekt zijn demente grootvader in het tehuis, ziet op een
ansichtkaart een bloeiende kersenboom en gaat per taxi op zoek naar de
boom. De chauffeur doet raar.
Spuuglelijk gefilmd en pijnlijk onleuke humor.
Spuuglelijk gefilmd en pijnlijk onleuke humor.
Vlak na Awaydays deze film, het is moeilijk om de overeenkomsten te
ontwijken. Laat ik er eentje opnoemen: het veelvuldige gebruik van de term
'domme kut'. Aan Tonio's gloedvolle recensie (alsook de IFFR-site) valt
weinig af te dingen of toe te voegen: ook volgens mij verdient deze film
een 5.
Middenklasseknul uit Birkenhead wil zo graag behoren bij 'the Pack', een
strak georganiseerde bende hooligans van de overkant van de Mersey
(Liverpool). Om mee te kunnen op awaydays/uitwedstrijden, en de
tegenstander flink lens te slaan/schoppen/snijden. The Pack is stijlvol:
strakke jeans, Adidasschoenen, Fred Perry-polo's, V-halstruien en
windjacks: 1979 dus. Behalve de coming-of-age (uiteraard niet voor iedereen
weggelegd) ook voortreffelijk veel post-punkmuziek, en voor de couleur
locale is de taal van de Scousers gelukkig ondertiteld in foutloos Scouse.
Onmisbaar genieten voor iedereen van die tijd: net geen topper, toch een 5.
En weggooien is zonde.

Iwai Chikara
25-01-2009 16:30 Venster 4
Japnoise, het bestaat al sinds eind jaren '70. Otomo Yoshihide, een bekende
exponent van het genre, komt uit de freejazzhoek. Kikoe is zeer
slecht gemonteerd: niet bij naam genoemde experts worden vaak midden in een
zin weggeknipt en van de performanceregistraties blijft ook niets over.
('Deconstructivistisch', leer je op de kunstacademie) Verder veel
hermetisch gemijmer over morsdode avantgardisten zoals Andre Breton en
Pierre Schaeffer. Pretentieuze rationalisaties waarmee de kenner zich mag
feliciteren. En dat terwijl je er ook gewoon voor uit kunt komen dat je
graag mag pieptoetknorren.
Nicolas winding Refn
24-01-2009 12:00 Venster 4
Een biopic over een gewelddadige bajesklant kan een interessante film
opleveren. Voeg daarbij de verpletterende Pusher-trilogie die de
regisseur op eerdere afleveringen van het IFFR tot Zone 5300-favoriet
maakte. Bij vlagen doet Bronson (echte naam: Michael Petersen) denken aan
Mark Brandon 'Chopper' Read en de kille Engelse gevangenis aan Clockwork
Orange, maar helaas: Bronson is een oninteressante persoonlijkheid. Hij
wil gewoon knokken, that's it. Dus wordt hij steeds harder gestraft. Maar
hij wil naar verluidt na 34 jaar in de bak nog steeds maar een ding:
knokken.
Nattapong Ratanachoksirikul
24-01-2009 20:15 Venster 4
'Geef mijn broertje terug, stomme geest!' Het script past op een
rijstkorrel, maar de bonte stoet geesten en aanverwante mormels (het
verdronken wicht uit de Ringu-cyclus heeft een opvallende cameo) biedt een
vrolijk intermezzo tussen alle drama waar zoveel kunstfilms op het IFFR het
van moeten hebben. Mooie kleuren.
Yang Ik-June
22-01-2009 14:00 Doelen Jurriaanse Zaal

Gangsters slaan gangsters in elkaar, cops slaan vreedzaam protesterende
studenten in elkaar, gangster slaat studenten én cops in elkaar,
just for the fun of it, om met Tom van Doorn te spreken, en dat in
de eerste vijf minuten. Kortom, we zijn weer in vertrouwd Zuid-Korea.
Centraal in al dit geweld staat de vuilbekkende, gewelddadige, mensen(en
vooral vader-)hatende gangster/afperser Song-Hoon. Dat er duidelijke
oorzaken zijn voor ’s mans gedrag heeft wordt met enkele flashbacks
verklaard. Wanneer hij een schoolmeisje ontmoet die niet onder de indruk is
van zijn hufterige gedrag maar hem met gelijke munt terugbetaalt, ontstaat
een onwaarschijnlijke vriendschap. Deze jongedame heeft zo haar eigen
problemen (paranoïde pa, hufterige broer) en de twee hebben meer
gemeen hebben dan op het eerste gezicht lijkt (cue volgende flashback).
Breathless is een film over schuld en boete, het belang van (surrogaat-)familie, die tussen alle rospartijen (en dat zijn er nogal wat, maar dat is nu eenmaal Song-Hoons leven) door de gevoelige snaar weet te raken en door zijn slotscènes nog lang zal nazinderen. Yang Ik-June schreef, regisseerde, produceerde en acteerde dit alles met een intensiteit waar een zekere navelstaarderige Japanse superster, ook op dit festival aanwezig met een nieuw egodocument, nog een puntje aan kan zuigen. Ook Yang baseerde zijn film op zijn eigen leven. Dat u het maar weet.
Breathless is een film over schuld en boete, het belang van (surrogaat-)familie, die tussen alle rospartijen (en dat zijn er nogal wat, maar dat is nu eenmaal Song-Hoons leven) door de gevoelige snaar weet te raken en door zijn slotscènes nog lang zal nazinderen. Yang Ik-June schreef, regisseerde, produceerde en acteerde dit alles met een intensiteit waar een zekere navelstaarderige Japanse superster, ook op dit festival aanwezig met een nieuw egodocument, nog een puntje aan kan zuigen. Ook Yang baseerde zijn film op zijn eigen leven. Dat u het maar weet.
Gustave Kervern & Benoit Delépine
23-01-2009 17:00 Luxor
Dezelfde hoge verwachtingen als bij Kelly Reichardt had ik van dit Waalse duo, dat in 2004
met Aaltra in mijn festival-topvijf eindigde. Inktzwarte absurde
humor, vol lelijke gewelddadige mensen die in de meest onwaarschijnlijke
situaties belanden. In Louise-Michel is het al niet anders. De
nurkse dikke Louise wordt ontslagen, samen met al haar collega’s.
Samen besluiten ze met hun oprotpremie de baas om te laten leggen door een
pro. Louise zal het wel even regelen. Want zo moeilijk kan dat toch niet
zijn, een hitman vinden in Wallonië? En inderdaad, ze hoeft alleen
maar een pistool van straat op te pakken en de man na te lopen die het ding
zojuist uit zijn jas liet vallen en ze heeft haar pro. Michel neemt haar
mee naar zijn kantoor, en maakt van grootspraak een ware kunst. Haar
goedgelovigheid is zijn redding en hij neemt de klus aan. Hij hoeft alleen
nog maar even te leren schieten. En wat spullen op te halen bij z’n
ouders (die hem Cathy noemen). Gaandeweg wordt duidelijk dat mensen niet
lijken wie ze zijn. Raskomiek Benoit Poelvoorde speelt een erg leuke bijrol
van Michels geschifte ingenieur-buurman.

Kelly Reichardt
24-01-2009 10:15 Pathé 1
Reichardt’s vorige film Old Joy was een rauwrealistisch
pareltje over ontwortelde mensen aan de zelfkant. Van haar tweede film had
ik dus hoge verwachtingen.
Iedereen die wel eens een hond of kat is kwijtgeraakt gaat het niet droog houden bij dit verhaal. Wendy is op reis naar Alaska met haar hond Lucy, hopend op een nieuw leven. Michelle Williams’ realistische ingetogen acteren is verbluffend mooi. Ze zet een stoere maar ook wanhopige zwerfster mee die nog elke dag in de wc van een benzinestation haar tanden poetst - een contrast met de wino’s die ze bij een kampvuur treft, met een bijrol voor Will Oldham als een aan lager wal geraakt type. Het zit Wendy niet mee. Als haar auto het begeeft wordt ze lomp behandeld door een garagehouder. Bijna blut steelt ze een blik hondenvoer en belandt prompt op het politieburo. En dan raakt ze Lucy ook nog kwijt. Gelukkig is het niet alleen maar kommer en kwel. Als de nood hoog is, is de reddende engel nabij in de vorm van een meelevende parkeerwacht die haar zijn mobiel leent. Maar of alles toch nog goed komt? Het open einde is in ieder geval geen happy ending.
Iedereen die wel eens een hond of kat is kwijtgeraakt gaat het niet droog houden bij dit verhaal. Wendy is op reis naar Alaska met haar hond Lucy, hopend op een nieuw leven. Michelle Williams’ realistische ingetogen acteren is verbluffend mooi. Ze zet een stoere maar ook wanhopige zwerfster mee die nog elke dag in de wc van een benzinestation haar tanden poetst - een contrast met de wino’s die ze bij een kampvuur treft, met een bijrol voor Will Oldham als een aan lager wal geraakt type. Het zit Wendy niet mee. Als haar auto het begeeft wordt ze lomp behandeld door een garagehouder. Bijna blut steelt ze een blik hondenvoer en belandt prompt op het politieburo. En dan raakt ze Lucy ook nog kwijt. Gelukkig is het niet alleen maar kommer en kwel. Als de nood hoog is, is de reddende engel nabij in de vorm van een meelevende parkeerwacht die haar zijn mobiel leent. Maar of alles toch nog goed komt? Het open einde is in ieder geval geen happy ending.
Terence Davies
24-01-2009 13:00 Pathé 4
Een portret van Liverpool, de stad waar regisseur Davies opgroeide. Met een
collage van grofkorrelige zwart/wit- en kleurenbeelden heeft hij niet
alleen een documentaire over deze stad gemaakt, maar meer nog een
beeldgedicht over de niet uitgekomen dromen van zijn jeugd. Vooral de
poëtische voice-over vol melancholie maakt deze film, meer nog dan de
bruisende stadsgezichten. De katholieke kerk hield hem voor dat alles goed
zou komen als hij maar geloofde. Inmiddels is hij een overtuigd
atheïst. Ook het geldverslindende koningshuis kan hem gestolen worden.
'We were hoping for paradise, but ended up in the anus mundi'.
We wisten al wel dat Liverpool, Glasgow en andere industriesteden in de seventies verloederd waren, maar de vele beelden van vervallen flats met ingegooide ruiten blijven schokkend. De rode bakstenen arbeidershuisjes, zwerfhonden, tandeloze oude vrouwtjes en mooie havengezichten: als je van oude filmbeelden houdt is dit een tip! Dat de ploeterende arbeiders zich ondertussen wel degelijk goed konden vermaken zien we op de filmpjes van het strand, voetbalwedstrijden, de kermis en massa’s spelende en zingende kinderen op straat. Maar of Davies destijds ook vrolijk meevoetbalde blijft onduidelijk. Terwijl de massa The Beatles vereerde, luisterde hij in ieder geval naar klassieke muziek van Mahler en Brückner. Mooie sfeervolle film, maar wel wat zwaarmoedig.
We wisten al wel dat Liverpool, Glasgow en andere industriesteden in de seventies verloederd waren, maar de vele beelden van vervallen flats met ingegooide ruiten blijven schokkend. De rode bakstenen arbeidershuisjes, zwerfhonden, tandeloze oude vrouwtjes en mooie havengezichten: als je van oude filmbeelden houdt is dit een tip! Dat de ploeterende arbeiders zich ondertussen wel degelijk goed konden vermaken zien we op de filmpjes van het strand, voetbalwedstrijden, de kermis en massa’s spelende en zingende kinderen op straat. Maar of Davies destijds ook vrolijk meevoetbalde blijft onduidelijk. Terwijl de massa The Beatles vereerde, luisterde hij in ieder geval naar klassieke muziek van Mahler en Brückner. Mooie sfeervolle film, maar wel wat zwaarmoedig.

Iedereen wil weg uit dit dorp in Oost-Duitsland, want men gaat/is of
failliet of gaat/is werkloos. Emigreren naar Berlijn is fantasie, laat
staan naar West-Duitsland. Wat doet de bloem der natie dan? Hakenkruizen
zetten, hangzuipen of neuken op de zonnebank. Of men zet een zwerver in de
fik (vast bij gebrek aan Vietnamezen). Regisseur probeert het drama over te
brengen op het publiek, maar het enige wat overgebracht wordt is ergernis
en verveling. Tip: halveren voordat dit ding op de zender van geldschieter
Arte vertoond gaat worden.
(De regisseur spreekt van een anonieme stad, maar als we de nummerborden in de film in google gooien komen we al snel bij Landkreis Oder-Spree, Brandenburg uit.)
(De regisseur spreekt van een anonieme stad, maar als we de nummerborden in de film in google gooien komen we al snel bij Landkreis Oder-Spree, Brandenburg uit.)
De omschrijving zegt al: Thaise kinderfilm. Vast een blockbuster van
formaat, want men heeft aardig gekeken naar Toy Story en/of
Shrek. Een groot gevecht tussen de goede en kwade geesten om het
gekidnapte kind Tee krijgt zijn hoogtepunt rondom de zonsverduistering in
Bangkok. Ook is men niet vies van aardig wat referenties: bijvoorbeeld
Ghostbusters of Lord Of The Rings. Alles ziet er verzorgd en
spannend uit, een zorgeloze kindermatinee.
Na zijn Pusher-trilogie neemt regissseur Winding Refn het ware
verhaal van de meest beruchte Engelse crimineel met de bijnaam Charles
Bronson onder handen. En daar gaat het mis: het karakter van de
hoofdpersoon, hoewel indrukwekkend fysiek geacteerd, gaat onder aan een te
gestileerd scenario en blijft daardoor heelas nogal plat. Daarentegen wel
een paar prachtige scènes: het psychiatrisch gevangenishospitaal
alwaar de patiënten dansen op Pet Shop Boys is eventjes One Flew
Over The Cuckoos Nest-achtig over de top.