Edie Ichioka, David Ichioka
28-01-2007 20:15 Venster 4
College monteren van Walter Murch, op film gezet door wat appleheads ('This
film is cut with Final Cut Pro'). Documentaire stelt niet veel voor, wat
Murch te vertellen heeft des te meer.
Allemaal handig om te weten, zeker als u niet heeft opgelet op de filmacademie en uw draaisels steevast dezelfde soort reacties bij de recensenten oproepen. ("Doelloos!", "Mens, ga toch koken!", "Is dit een oorlogsverklaring?", "Heilloze tinnef, en wat doet die boskabouter daar?", u kent ze wel.)
Allemaal handig om te weten, zeker als u niet heeft opgelet op de filmacademie en uw draaisels steevast dezelfde soort reacties bij de recensenten oproepen. ("Doelloos!", "Mens, ga toch koken!", "Is dit een oorlogsverklaring?", "Heilloze tinnef, en wat doet die boskabouter daar?", u kent ze wel.)
Romuald Karmakar
28-01-2007 16:30 Cinerama 2
En dan nu een stukje anti-cinema. Een man met leesbril zit op een stoel en
leest de woordelijke weergave op van twee salafistische donderpreken uit
2000, waarbij Mohammed Atta en twee andere (vermoedelijke) vliegtuigkapers
van 11 september aanwezig zouden zijn geweest. In Deutsche Fassung.
Dat is alles. De kijker mag zelf oordelen. Als hij de lange zit volhoudt
tenminste. Ook pikant is dat imam Mohammad Fazazi ook in verband wordt
gebracht met de aanslag in 2003 in Casablanca.
Citaat: ‘God heeft de kennis van de mens door angst begrensd’. En, aan het eind: ‘Saoedi’s zijn nog ongeloviger dan Duitsers!’.
Citaat: ‘God heeft de kennis van de mens door angst begrensd’. En, aan het eind: ‘Saoedi’s zijn nog ongeloviger dan Duitsers!’.
Kumakiri Kazuyoshi
28-01-2007 14:15 Doelen Burgerzaal
Japan is momenteel bezig zijn (opgelegde) pacifisme overboord te gooien,
dus het thema van geheime tests met nieuwe wapens -in dit geval een
koudebom- is niet geheel vergezocht. Een groep weeskinderen wordt als
proefkonijnen gebruikt. Slechts een jongetje en een meisje overleven het
wrede experiment. Ze groeien op en vinden elk op hun manier emplooi via de
'Wraakwet'. In het toekomstige Japan is het oog-om-oog-principe bij de wet
geregeld. Volgens deze regeling krijgt de beklaagde in een moordzaak in
plaats van een advocaat een bodyguard om de huurdoders op een
afstand te houden. Klinkt als een recept voor typisch perverse
manga-waanzin, maar helaas, de uitwerking is met zijn slome, wrakke
structuur en halfstoere geposeer ronduit saai.
Katya Grokhovskaya
28-01-2007 11:45 Doelen Jurriaanse Zaal
Puntgave afstudeerfilm(!) van Russische regisseuse met een gevoel voor
Raymond Carver-achtige verhaallijnen waar je U tegen zegt. Een oude
officier raakt in conflict met zijn zoon Andrej, die niet wil deugen voor
het leger en liever ‘rijke wijven neukt’ om in zijn onderhoud
te voorzien. Diens beste vriend is desnoods gay for pay, totdat hij
door een stel potenrammers te grazen wordt genomen. Een naar liefde
hunkerend meisje in een rolstoel doet een zelfmoordpoging met onvoorziene
gevolgen. De oudere vriendin van Andrej wordt bestolen door een
staatschoffie. Zijn moeder worstelt met longkanker. En zo zijn er nog veel
subplots, maar het wordt nergens teveel. Een rake schets van het moderne
Rusland met zijn nouveau riche, het leger dat van zijn oude glorie is
beroofd en vooral geloofwaardig geacteerde personages, het is allemaal
aanwezig.
Een verrassing!
Een verrassing!
Aleksi Salmenperä
28-01-2007 14:00 Doelen Jurriaanse Zaal
Fabrieksarbeider wordt werkeloos, maar houdt dit feit voor zijn vrouw
verborgen. Dan gaat-ie maar aan de slag als klusjesman. De eerste klant is
echter niet echt geïnteresseerd in zijn klusjes maar in zijn
(seksuele) kunstjes. Direct geld, dus deze baan smaakt naar meer. Dit gaat
zo door, eindelijk is er geld op de
bank en het vrouwtje weer blij. Echter, het geheim blijft, en z'n vriend de
taxichauffeur/pooier begint er ook genoeg van te krijgen.
Op z'n Fins wordt uiteindelijk iedereen ongelukkig, de relatie tot de verwikkelingen voel ik echter niet zo.
Op z'n Fins wordt uiteindelijk iedereen ongelukkig, de relatie tot de verwikkelingen voel ik echter niet zo.
Bong Joon-Ho
27-01-2007 22:00 Luxor
Blockbuster uit Korea is een echte Godzilla-variant. Zuid-Koreanen hebben
al 50 jaar ervaring met het Amerikaanse leger, en in deze film wordt het
monster in de Han-rivier uiteraard veroorzaakt door dat gewetenloze leger.
Maar dan komen we ook terecht in een Spielbergiaanse film waarin het
CGI-monster met zijn staart mensen als een golfbal wegslaat, mensen eet en
mensen spaart (om later op te eten). Totdat de helden het monster eindelijk
een beslissende slag kunnen toebrengen.
Van sommige Hollywood-filmwetten is men vrij, zo kun je niet voorspellen welke van de hoofdpersonen deze film zal overleven.
Vol met steken (onder en boven water) tegen Amerikanen.
Van sommige Hollywood-filmwetten is men vrij, zo kun je niet voorspellen welke van de hoofdpersonen deze film zal overleven.
Vol met steken (onder en boven water) tegen Amerikanen.
Teresa Villaverde
28-01-2007 16:30 Cinerama 3
Wie Lukas Moodysson's Lilja 4ever heeft gezien, weet dat Russische
illegale meisjes in West-Europa allemaal in de prostitutie terchtkomen. Een
aanklacht
die we nog niet kenden. Ook zien we in deze film wederom de vermenging van
de taken van cameraman en regisseur, met als resultaat dat we tijdens het
geweld zwabberend naar een porie of teen kijken. Blijft over de rest van de
film, waar de beelden af toe van indrukwekkende schoonheid zijn.
'Russen zijn soldaten en soldaten slapen nooit in de strijd', bijt een van haar ontvoerders haar toe. Ze is echter geen Russin en gedraagt zich hetzelfde als de toeschouwer: iedere marteling wordt lijdzaam ondergaan, en er is tijd genoeg voor een tukje.
'Russen zijn soldaten en soldaten slapen nooit in de strijd', bijt een van haar ontvoerders haar toe. Ze is echter geen Russin en gedraagt zich hetzelfde als de toeschouwer: iedere marteling wordt lijdzaam ondergaan, en er is tijd genoeg voor een tukje.

28-01-2007 01:45 De Missers, zaal 5 (met uitloop)
Op het Filmfestival Rotterdam zien Waa & Arianne films die nooit
vertoond zijn
Na The Sound of Music (niet op het iffr) en naast the Sound of Silence (Iraanse film over de muziekindustrie in Iran, wel op het iffr), is er nu ook Sounds of Sand. Een film over geluid, zonder geluid. Als je een film kunt maken over geuren, zonder geuren te laten ruiken -a la The Perfume, de film naar het boek van Patrick Suskind- moet het ook mogelijk zijn om een film te maken over geluid zonder geluid te laten horen, zo moet de regisseur geredeneerd hebben. En dus zien we tijdens de drie uur durende film zandkorrels. Heel veel zandkorrels.
Zandkorrels die met z’n velen uit een vrachtwagen vallen, zandkorrels die met razend tempo over een, op een enkele boom na lege, zandvlakte razen, zandkorrels die worden weggespoeld door de zee. Afwisselend zien we de zandkorrels vanaf grote afstand en in extreme close-up; soms zoomt de camera zo ver in dat we slechts een paar zandkorrels zien, andere keren zien we een volledige woestijn. Ook experimenteert de regisseur er lustig op los, door zandkorrels achterstevoren te laten vallen, ze te versnellen of juist te vertragen, het beeld in vieren te delen of twee minuten zandkorrels ‘by night’ te laten zien, wat neer komt op zwart beeld. En dat alles uiteraard zonder geluid.
Met dit prachtig verstild en minimalistisch portret van zand slaagt de regisseur erin om een beter idee te geven van hoe zand klinkt, dan met geluid mogelijk was geweest. Schijnbaar zelfs zonder daarbij concessies te doen aan zijn oorspronkelijke idee. Daarnaast drukt de film, met minimale middelen en op onnavolgbare wijze, uit hoe we zelf eigenlijk ook maar zandkorrels zijn in de gigantische machinerie van het leven. En dat is indrukwekkend. Kortom: een aanrader! AH
Na The Sound of Music (niet op het iffr) en naast the Sound of Silence (Iraanse film over de muziekindustrie in Iran, wel op het iffr), is er nu ook Sounds of Sand. Een film over geluid, zonder geluid. Als je een film kunt maken over geuren, zonder geuren te laten ruiken -a la The Perfume, de film naar het boek van Patrick Suskind- moet het ook mogelijk zijn om een film te maken over geluid zonder geluid te laten horen, zo moet de regisseur geredeneerd hebben. En dus zien we tijdens de drie uur durende film zandkorrels. Heel veel zandkorrels.
Zandkorrels die met z’n velen uit een vrachtwagen vallen, zandkorrels die met razend tempo over een, op een enkele boom na lege, zandvlakte razen, zandkorrels die worden weggespoeld door de zee. Afwisselend zien we de zandkorrels vanaf grote afstand en in extreme close-up; soms zoomt de camera zo ver in dat we slechts een paar zandkorrels zien, andere keren zien we een volledige woestijn. Ook experimenteert de regisseur er lustig op los, door zandkorrels achterstevoren te laten vallen, ze te versnellen of juist te vertragen, het beeld in vieren te delen of twee minuten zandkorrels ‘by night’ te laten zien, wat neer komt op zwart beeld. En dat alles uiteraard zonder geluid.
Met dit prachtig verstild en minimalistisch portret van zand slaagt de regisseur erin om een beter idee te geven van hoe zand klinkt, dan met geluid mogelijk was geweest. Schijnbaar zelfs zonder daarbij concessies te doen aan zijn oorspronkelijke idee. Daarnaast drukt de film, met minimale middelen en op onnavolgbare wijze, uit hoe we zelf eigenlijk ook maar zandkorrels zijn in de gigantische machinerie van het leven. En dat is indrukwekkend. Kortom: een aanrader! AH

Werner Herzog
27-01-2007 22:00 Cinerama 3
Little Dieter needs to fly was het tien jaar eerder gedraaide
portret van de in Duitsland geboren Amerikaanse piloot Dieter Dengler, die
boven Laos (Rescue Dawn was de codenaam voor een geheime missie in de
Vietnamoorlog!) werd neergeschoten. Extremo-acteur Christian Bale speelt
Dieter met zoveel jongensachtig tsjakka-optimisme als de legendarische
Klaus Kinski de klootzak mocht uithangen. Eerst wekt dat ongeloof, dan
irritatie en tenslotte bewondering. Je realiseert je gaandeweg dat dit aan
naïviteit grenzende optimisme Dieter de beste kansen geeft voor
overleving. Dieter wist immers door vindingrijkheid en een rotsvast
vertrouwen in een goede afloop aan de communisten en het oerwoud te
ontsnappen, waar de overige gevangenen het opgaven of gek werden.
Meeslepende film, op het fysiek vermoeiende af. Herzog deed het weer.
Hiroki Ryuichi
27-01-2007 19:30 Pathé 2
Nietsverhullende SBS-shockdoc over Japanse SM zonder reclameblokken.
Regisseur Hiroki is zelf een afficionado van geknevelde/bungelende
dames en duikt er met de camera bovenop. Voor wie psychologische
achtergrondinformatie wil, is het geduld oefenen, want die komt pas na vier
bijna real-time gefilmde sessies een beetje los. De
'touwenmeesters', allen van middelbare of zelfs gevorderde leeftijd,
keuvelen over hun passie zoals liefhebbers van modeltreintjes dat doen: in
detail en bloedserieus. Gelukkig komen de masochistes ook aan het woord.
Da's voor Japanse verhoudingen al heel wat.
Rolf de Heer
27-01-2007 17:00 Luxor
In de bleke kleuren van een op de rommelmarkt gekochte National Geographic
uit de jaren '60 wordt een traditioneel aboriginal-verhaal verteld over
jaloezie en geduld. Een goede jager is namelijk een geduldig jager, zo is
ongeveer de strekking. Ook de kijker moet geduld oefenen. Net iets teveel,
want het verhaal is veel simpeler dan aangekondigd. Dat de aboriginals hier
dichtbij zichzelf blijven en geen (nobele) wilden hoeven te verbeelden, is
anno 2006 niet echt een verdienste die Ten Canoes tot een meesterwerk
maakt. Wel een een heel redelijke film voor de kijker die wil onthaasten.
Park Chul-Mee
27-01-2007 12:15 Cinerama 1
In de Koreaknaller Old Boy straft de held zichzelf door het puntje
van zijn tong af te snijden na een heus abattoir aangericht te hebben, bij
No mercy for the rude is het hebben van een te kleine tong juist de
aanleiding ervoor. Om een operatie te kunnen betalen, begint de zwijgende
held een loopbaan als hitman. Hij droomt over Spanje en ziet zich
graag als een matador, die zijn mes slechts inzet voor de ‘lomperiken
van deze wereld’. De afrekeningen binnen het milieu geschieden hier
namelijk met scherpe messen en slechts bij uitzondering met vuurwapens.
Typisch Koraanse elementen zoals huilende kerels, veel drank, puntgave
fotografie, blunderende/martelende agenten en loeihete kimchi zijn
voorhanden, maar een prettig onvoorspelbare verhaallijn á la
Memories of Murder helaas niet. De killer die diep van binnen een
bang jongetje is en een zwerfjochie onder zijn hoede neemt omdat hij zich
hierin herkent, het hoertje-met-het-gouden-hart, het zijn clichés
die de sjeu er vanaf halen. Toch heeft No Mercy wel wat, namelijk
veel komische en bloederige momenten.