Hiroki Ryuichi
31-01-2007 22:15 Cinerama 3
Die Flambierte Frau niet als komedie, maar als psychologisch drama.
Man ontdekt dat vrouwlief thuis behoefte heeft aan meer, en dat ze dat
graag uitleeft in de pornoindustrie. Daarom doet hij er maar het zwijgen
toe. Zij ondertussen gaat verder, en gaat de hoer spelen. Haar klanten zijn
van het type "van slaan wordt vlees mals" en dat bevalt haar wel. Dan is er
buiten de krantenbezorger gerekend, die alles van haar weet. Als redder in
nood dwingt hij haar ook tegen de grond, bindt haar vast, en steekt een van
haar klanten goed lek. Net zoals hij ooit met zijn vader deed. Later doet
hij ook nog mee aan de gangbang van zijn moeder. Om dit alles aan elkaar te
metselen worden er op het laatst nog wat verhaallijntjes getrokken. En aan
het eind zit het gezinnetje gezellig aan een picknick in het park.
De film doet bij tijd en wijle onzinnig aan, een effect wat we wel meer kennen uit de Japanse cinema. Uiteraard wacht ook hier de vrouwenpanty hetzelfde lot als het gemiddelde cellofaantje rondom een pakje sigaretten.
De film doet bij tijd en wijle onzinnig aan, een effect wat we wel meer kennen uit de Japanse cinema. Uiteraard wacht ook hier de vrouwenpanty hetzelfde lot als het gemiddelde cellofaantje rondom een pakje sigaretten.
Corneliu Porumboiu
31-01-2007 20:15 Venster 3
Acht minuten over twaalf, dat is het tijdstip dat Ceaucescu op 22 november
1989 het presidentieel paleis onvluchtte, en de Roemeense revolutie was in
Boekarest een feit. 16 jaar later organisteert een lokaal tv-station een
discussie over hoe de revolutie in hun stad plaatsvond. Was men al voor of
na 12:08 op straat? Prachtige persiflage over het huidige Roemenië,
knullige tv-shows, lafheid en lanterfanterij in het algemeen. Komt
misschien wat traag op gang; een kniesoor die daar op let.

Jeffrey Jeturian
31-01-2007 19:45 Cinerama 4

Kleine films uit exotische streken, geschoten met een laag budget en een
prettig gebrek aan overspannen pretenties, ze zijn een welkome afwisseling
op het IFFR. The Bet Collector draait om het populaire maar illegale
gokspel jueteng, een straatloterij waarbij de deelnemers zelf hun
lotnummers en de inzet bepalen. Gina Pareño speelt op naturelle
wijze de titelrol/moederkloek in dit Filipijnse drama, de rest van de cast
lijkt gewoon zichzelf te spelen, en die val na de politieachtervolging op
de daken van Manilla aan het begin van de film ziet er ook akelig echt uit.
De documentaireachtige aanpak wordt alleen doorbroken door de
geestverschijning van Pareño’s overleden zoon. Het resultaat
is een mooie slice of life tegen de achtergrond van de doolhoven van
de Filipijnse hoofdstad, die als een soort openluchtcasino dienst doen.
Illegaal, jazeker, maar het weerhoudt de politie er niet van ook eens een
gokje te wagen. Enige echte minpunt: halverwege de film is de spanningsboog
ook even weg om een lootje te kopen.
Maria Saakyan
31-01-2007 14:00 Doelen Jurriaanse Zaal
De iffr-site (zie link boven) schijft er over: "Het heeft er alle schijn
van dat Lena het alter ego is van de jonge regisseur Maria Saakyan". Dat
zal zeker kloppen. Meiske neemt de trein van Moskou naar Armenie. Meiske
merkt dat in Armenie alle familie zwarte weduwe of gek zijn geworden. maar
ze vindt wel de kandelaar uit haar jeugd (in de vorm van een vuurtoren)
terug. Ondertussen vallen er ook wat bommen en granaten: tijd om de biezen
te pakken! Maar de trein rijdt niet vanwege die bommen en granaten. Even
later rijdt de trein wel, en kan ze weer snel terug naar dat veilige
Moskou.
Apichatpong Weerasethakul
31-01-2007 12:00 Cinerama 2
Deze film ademt sfeer. Omschrijven wat er gebeurt voldoet niet, ik ben de
film gaan zien zonder de IFFR-beschrijving (bovenaan gelinkt) te lezen. Dat
de regisseur voor deze film zijn ouders als onderwerp heeft gekozen ligt
niet voor de hand, maar klopt achteraf wel. Fijnzinnig werk voor
sfeergevoelige mensen, met prachtig camerawerk. Opgepast: risico op
traagheidsbeleving.
Ivan Cherkelov, Vassil Zhivkov
30-01-2007 13:15 Pathé 2
Zes verhalen uit het hedendaagse Bulgarije. De film doet met zijn opzet
denken aan Kaos, de film van de Taviani's met de drie verhalen met
magische sferen van Pirandello. Hier zijn de zes verhalen wat meer
geënt op de realiteit, en is er daarom ook minder ruimte voor magische
invloeden. Heel Bulgarije lijdt aan Fernweh (zucht naar het verleden/de
horizon/de toekomst), dus ook alle protagonisten in de zes verhalen.
Sommige verhalen zijn erg geslaagd (bijv. de zwangere tiener), andere weer
niet.