Joe Dante
29-01-2006 18:30 Cinerama 2
Satire vermomd als woensdagavondgriezelfilm, of andersom. G.W. Bush is een
president die stomme mensen het gevoel geeft dat ze even slim zijn als hij.
Maar potverdikkie, ondanks alle daisycutters, stealths, napalm, SDI,
a-bommen enzovoort lukt het de VS nog steeds niet om oorlogen zonder
slachtoffers aan de eigen zijde te voeren. Als de gesneuvelde soldaten als
zombies terugkeren om op de tegenkandidaat te gaan stemmen, zijn de rapen
dus gaar voor de spindoctors in het Republikeinse kamp.
Aardige grappen, keurige splattereffecten en een Wag the Dog-achtige plot
zorgen voor een uurtje plezier. Homecoming laat echter één
cruciaal politiek aspect ongemoeid: een tegenkandidaat, zoals John Kerry
(eveneens Skull & Bones-lid!) had deze aandoenlijke zombies net zo goed
naar Irak (straks Iran?) gestuurd.
Vimukthi Jayasundara
29-01-2006 14:00 Venster 3
Militair op een checkpoint in een godvergeten uithoek van Sri Lanka wordt
door zijn vrouw bedrogen. Je moet toch wat. Er gebeurt niet gek veel sinds
er een landerig bestand tussen twee strijdende partijen is ingetreden.
Uiteraard is dit een trage film met veel zwijgsessies, maar toch best
aangenaam gefotografeerd: niet te lelijk, niet te mooi. Langzaamaan begin
je de personages toch wat beter te kennen. Dat is okee. Bovendien wordt er
tamelijk expliciet in gepopt en dat is niet niks voor een derdewereldfilm.
Een (eveneens) overspelige buurvrouw is hoogzwanger, maar wordt ineens
dood aangetroffen voordat ze een bijdrage voor onze kotsemmer kan leveren.
Raya Martin
29-01-2006 12:00 Cinerama 2
Er zijn minstens drie dingen die niet kloppen aan deze titel. Om te
beginnen: het is niet kort. Openingsscène: vrouw kan niet slapen.
Woelen, piekeren. Dan maakt ze haar hubby wakker en vraagt of hij haar een
verhaaltje wil vertellen. We zijn dan een kwartier onderweg. De camera
verroert zich niet. Manlief begint te vertellen. Dit duurt ook een
kwartier. Eerder een hoorspel dan een film dus. Tenslotte: wie denkt zich
een beetje op de hoogte te kunnen stellen van de koloniale geschiedenis van
de Filipijnen, komt bedrogen uit. Tweede bedrijf (20 minuten): kinderen
staan geposeerd in het open veld naar een zonsverduistering te staren. De
begeleidende pianomuziek is op het industriële af overstuurd en brengt
de kijker in een ongemakkelijke trance.
Steve Buscemi
28-01-2006 22:30 Cinerama 3

Jon Jost
29-01-2006 14:15 Cinerama 2
De lange schaduw van de titel slaat op de lange schaduw die een bepaalde
gebeurtenis op 11 september 2001 heeft achtergelaten in de hoofden van
mensen. Fascinatie met het onderwerp is ondergetekende zeker niet onbekend, dus zien wat anderen ervan
bakken.
Drie geblondeerde Italiaanse actreuses zwatelen wat af over alles wat het leven ongelukkig maakt. De filmmaker bedoelt zeker te zeggen dat de Lange Schaduw ieder denken onmogelijk heeft gemaakt. Maar omdat aan proberen te tonen met een stelletje hobbyleuteraarsters is de plank wel erg ferm missslaan.
De montage volgt de wetten van de videokunst anno 1988. Na circa 1 uur onbestemd geleuter krijgen we een digitaal gemanipuleerd beeld van inslag van in WTC toren 2. Het geleuter over niks gaat door, en de film eindigt met een digitale manipulatie van de onthoofdingsfilm van Nick Berg.
De impliciete boodschap van deze film is dat Amerikanen zich beter verre kunnen houden van pretentie. Het is net als het kurkje op de punt van je schaartje: een ongeluk zit immers in een klein hoekje, en dan is het weer huilen geblazen.
Drie geblondeerde Italiaanse actreuses zwatelen wat af over alles wat het leven ongelukkig maakt. De filmmaker bedoelt zeker te zeggen dat de Lange Schaduw ieder denken onmogelijk heeft gemaakt. Maar omdat aan proberen te tonen met een stelletje hobbyleuteraarsters is de plank wel erg ferm missslaan.
De montage volgt de wetten van de videokunst anno 1988. Na circa 1 uur onbestemd geleuter krijgen we een digitaal gemanipuleerd beeld van inslag van in WTC toren 2. Het geleuter over niks gaat door, en de film eindigt met een digitale manipulatie van de onthoofdingsfilm van Nick Berg.
De impliciete boodschap van deze film is dat Amerikanen zich beter verre kunnen houden van pretentie. Het is net als het kurkje op de punt van je schaartje: een ongeluk zit immers in een klein hoekje, en dan is het weer huilen geblazen.
Sophie Fiennes
28-01-2006 16:00 Pathé 7

Filosoof, psycho-analist en filmliefhebber Slavoj Zizek toont zijn visie op
de menselijke ziel aan de hand van diverse filmfragmenten, daarbij gretig
referend aan Freud. De filmindustrie is een paternalistische wereld, waarin
de man bang is van de moederfiguur én haar tegelijkertijd wil neuken
(en dus in één moeite door de vaderfiguur wil vermoorden,
maar dat spreekt uiteraard voor zich). Zó, en niet anders, dienen we
Hitchcocks ‘The Birds’ te zien (waarin de agressieve vogels
niet alleen een wraakzuchtige Moeder Natuur representeren, maar jaloerse
moeders in het algemeen), of de voyeuristische seksscène uit David
Lynch’s ‘Blue Velvet’. Het zijn regisseurs waar Zizek wel
raad mee weet, maar ook Disney, Chaplin en William Friedkin komen aan bod.
Vraag: Hoe bewust is de filmmaker zich van zijn eigen psyche? (Antwoord:
David Lynch is zich zéér zeker bewust van waar hij mee bezig
is.)
In het begin van deel 1 zegt de onverbeterlijk slissende Zizek in Oost-Europese filmboevenaccent, daarbij referend aan ‘The Matrix’ waarin Neo twee pillen krijgt aangeboden, een die de illusie in stand houdt en een die de waarheid toont: ‘I want a third pill, one that enables to perceive the reality within illusion itself.’ Of Zizeks realiteit de ware is, mag u als kijker zelf uitmaken. Humor en zelfrelativering heeft de man in elk geval, en als bonus neemt hij de kijker mee naar de locaties waar de besproken films werden opgenomen (althans, ook dat blijkt een illusie, want de meeste locaties zijn in een Nederlandse studio nagebouwd). En zelfs als u het hartgrondig met hem oneens bent, is ‘The Pervert’s Guide To Cinema Part 1 & 2’ een mooie aanleiding om klassiekers als ‘Vertigo’ en ‘Snow White’ weer eens opnieuw te zien. Al dan niet met andere ogen.
Nog te zien: ma 30-1 19:45 Cinerama 7 • wo 1-2 16.15 Pathé 2
In het begin van deel 1 zegt de onverbeterlijk slissende Zizek in Oost-Europese filmboevenaccent, daarbij referend aan ‘The Matrix’ waarin Neo twee pillen krijgt aangeboden, een die de illusie in stand houdt en een die de waarheid toont: ‘I want a third pill, one that enables to perceive the reality within illusion itself.’ Of Zizeks realiteit de ware is, mag u als kijker zelf uitmaken. Humor en zelfrelativering heeft de man in elk geval, en als bonus neemt hij de kijker mee naar de locaties waar de besproken films werden opgenomen (althans, ook dat blijkt een illusie, want de meeste locaties zijn in een Nederlandse studio nagebouwd). En zelfs als u het hartgrondig met hem oneens bent, is ‘The Pervert’s Guide To Cinema Part 1 & 2’ een mooie aanleiding om klassiekers als ‘Vertigo’ en ‘Snow White’ weer eens opnieuw te zien. Al dan niet met andere ogen.
Nog te zien: ma 30-1 19:45 Cinerama 7 • wo 1-2 16.15 Pathé 2
Carlos Reygadas
27-01-2006 20:15 Cinerama 4

‘Japón’ is een film met een reputatie, en hoewel ik die
niet gezien heb, was ik derhalve nieuwsgierig naar opvolger ‘Batalla
en el cielo’. De film, een existentiële verhandeling over schuld
en boete, opent met een artistiek geregisseerde blowjob tussen een jong
meisje en een lelijke dikke man. Het is vooral dat artistiekerige dat als
een waarschuwing werkt: je gaat deze film haten of omarmen. Ik koos vol
overgave de eerste optie (middenwegen zijn voor mietjes). Een man plast in
zijn broek voor hij zijn geliefde aan het mes rijgt. Een cyclische
slotscène die kan worden samengevat met ‘your sister sucks
cock in heaven’. Lange camerabewegingen, opzettelijk houterige
dialogen en dito acteerwerk en uitgebreide lelijke-mensenseks; het is soms
allemaal teveel voor een mens. Sommigen zullen hier een Onbegrepen
Meesterwerk in herkennen, maar ik zag slechts de zoveelste karikatuur van
een kunsthuisfilm, een onwelkome oefening in pretentie. Toch nog
één ster voor de werkelijk idiote politieinspecteur aan het
eind van de film.
Kotsfactor: 0
Aanleiding voor een cultureel verantwoord braak-o-rama te over in deze film, maar de enige vorm van misselijkheid ontstaat onder het publiek wanneer dat getuige is van enkele honderden kilo’s neukend overjarig vlees.
Te zien: zo 29-1 22.00 Pathé 1 • ma 30-1 17.00 OffCorso • di 31-1 12.00 Cinerama 1 • za 4-2 17.00 Cinerama 1
Kotsfactor: 0
Aanleiding voor een cultureel verantwoord braak-o-rama te over in deze film, maar de enige vorm van misselijkheid ontstaat onder het publiek wanneer dat getuige is van enkele honderden kilo’s neukend overjarig vlees.
Te zien: zo 29-1 22.00 Pathé 1 • ma 30-1 17.00 OffCorso • di 31-1 12.00 Cinerama 1 • za 4-2 17.00 Cinerama 1
Kankurô Kudô
28-01-2006 22:00 Luxor
Feest, feest, feest. Verfilming van manga-strip levert een resultaat op dat
ergens lijkt op die ene Asterix-film waarin Obelix (Gérard
Depardieu) de Romeinen wegmaait. Met dit verschil dat manga bij voorbaat
verhalend idioter is, en visueel veel rijker. En de film is dat ook. Het
Japanse moraaldenken is uiterst plastisch, en zo wordt deze film uitstekend
geschikt voor uw moderne kinderopvoeding. Als ze wat van dat Japans
snappen, tenminste. Anders blijft het enkel een topper voor volwassenen die
het kinderlijke kunnen waarderen. Wel alle 135 minuten aan verhaalwendigen
nemen voor wat ze zijn, anders ga je je ergeren.
Ondertussen, op een parallel festival...
Grootste makke van deze film is dat de regisseur geen keuze heeft willen maken. Daardoor is niet alleen de titel, maar de hele film één groot compromis geworden. Raceauto's, piramides, de Berlijnse Muur, de Heilige Graal, spaceshuttles, Japanse meisjes, navelpluis, moord, diepzeeduikers, tijdreizen, luchtspiegelingen, verlaten bossen en werkelijk alles wat je verder nog zou kunnen verzinnen komt voorbij. De film begint als een traditionele stop-motionstudie met musicalaspecten maar ontwikkelt zich gaandeweg tot een grimmige animatiefantasie. Aan het eind van de film heb je vooral het gevoel dat je teveel hebt gegeten, maar dat het nou niet echt voedzaam was (AH).
Grootste makke van deze film is dat de regisseur geen keuze heeft willen maken. Daardoor is niet alleen de titel, maar de hele film één groot compromis geworden. Raceauto's, piramides, de Berlijnse Muur, de Heilige Graal, spaceshuttles, Japanse meisjes, navelpluis, moord, diepzeeduikers, tijdreizen, luchtspiegelingen, verlaten bossen en werkelijk alles wat je verder nog zou kunnen verzinnen komt voorbij. De film begint als een traditionele stop-motionstudie met musicalaspecten maar ontwikkelt zich gaandeweg tot een grimmige animatiefantasie. Aan het eind van de film heb je vooral het gevoel dat je teveel hebt gegeten, maar dat het nou niet echt voedzaam was (AH).
