Ondertussen, op een parallel festival...
Engelse remake van het Amerikaanse Nice and Biggest. Een speelfilm over het leven van Afrikaanse mannen. In tegenstelling tot het origineel is in de remake alles teruggebracht tot werkelijke proporties. Waardoor vooral de seksscènes er een stuk appetijtelijker uit zien (AH).
Engelse remake van het Amerikaanse Nice and Biggest. Een speelfilm over het leven van Afrikaanse mannen. In tegenstelling tot het origineel is in de remake alles teruggebracht tot werkelijke proporties. Waardoor vooral de seksscènes er een stuk appetijtelijker uit zien (AH).

Nicolas Winding Refn
26-01-2006 14:30 Cinerama 5
Vanaf de openingssequence, waarin de hoofdpersonages onder de beukende
klanken van Bleeder worden geïntroduceerd met mugshots in halfschaduw,
is het duidelijk dat dit geen film wordt over de Vereniging van Huisvrouwen
te Kopenhagen. ‘Pusher’ en zijn twee sequels schetsen een rauw,
onromantisch beeld van het drugs- en gangstermilieu in de Deense hoofdstad,
waarin we Frank ontmoeten, die zich koning van Kopenhagen waant maar
tenonder gaat aan domme pech en een schrijnend gebrek aan intelligentie.
‘Live by the sword, die by the sword’, is het motto van
regisseur Nicolas Winding Refn. ‘Pusher’ was een instant succes
en Refn het nieuwe wonderkind. Maar je bent zo goed of kredietwaardig als
je laatste film, en na twee commerciële flops, waaronder het
intrigerende ‘Fear X’, had Refn schulden zo groot als
Australië. ‘Pusher II’ en ‘Pusher III’, direct
na elkaar geschoten, waren de sequels die Refn gezworen had nooit te maken,
maar die hem in één klap van die schulden zouden verlossen.
Maar waar de meeste sequels slappe aftreksels van het origineel zijn, is
hier het geheel groter dan de som der delen.
De drie Pusher-films vertellen in wezen iedere keer hetzelfde verhaal (deal loopt verkeerd en de rapen zijn gaar), maar dan vanuit het perspectief van drie verschillende personages. Intrigerend gegeven: op de hoofdrolspelers na worden alle personages vertolkt door (ex-)gangsters. Over realisme gesproken. Overigens zijn de Shakespeariaanse motieven (vadermoord in Denemarken!) nooit ver weg, en Refn legt er de nadruk op dat het hem in eerste instantie gaat om de personages in zijn films, of het nu criminelen zijn of niet. Refn ziet de trilogie zelf graag als een koningsdrama in het Kopenhaagse gangstermilieu, en waarom ook niet?
Hoewel de delen afzonderlijk van elkaar ook prima te genieten zijn, wordt de Pusher-trilogie het beste in zijn totaal en in één ruk genoten. Vanavond en zondag is er die gelegenheid tijdens een Pusher-marathon.
Kotsfactor: 2
In 'Pusher III' bakt de Joegoslavische gangster Milo sarma’s voor zijn bendeleden, met buikkrampen en een bescheiden kotsscène achter gesloten wc-deuren tot gevolg. Iemand krijgt ook diarree, maar dat telt niet. Wellicht iets voor een andere keer.
Nog te zien als marathon (losse films kunnen ook): vr 27-1 vanaf 18:00 Pathé 4 • zo 29-1 vanaf 9.30 Cinerama 5
NB Later dit jaar volgt een interview met Nicolas Winding Refn in Zone 5300
De drie Pusher-films vertellen in wezen iedere keer hetzelfde verhaal (deal loopt verkeerd en de rapen zijn gaar), maar dan vanuit het perspectief van drie verschillende personages. Intrigerend gegeven: op de hoofdrolspelers na worden alle personages vertolkt door (ex-)gangsters. Over realisme gesproken. Overigens zijn de Shakespeariaanse motieven (vadermoord in Denemarken!) nooit ver weg, en Refn legt er de nadruk op dat het hem in eerste instantie gaat om de personages in zijn films, of het nu criminelen zijn of niet. Refn ziet de trilogie zelf graag als een koningsdrama in het Kopenhaagse gangstermilieu, en waarom ook niet?
Hoewel de delen afzonderlijk van elkaar ook prima te genieten zijn, wordt de Pusher-trilogie het beste in zijn totaal en in één ruk genoten. Vanavond en zondag is er die gelegenheid tijdens een Pusher-marathon.
Kotsfactor: 2
In 'Pusher III' bakt de Joegoslavische gangster Milo sarma’s voor zijn bendeleden, met buikkrampen en een bescheiden kotsscène achter gesloten wc-deuren tot gevolg. Iemand krijgt ook diarree, maar dat telt niet. Wellicht iets voor een andere keer.
Nog te zien als marathon (losse films kunnen ook): vr 27-1 vanaf 18:00 Pathé 4 • zo 29-1 vanaf 9.30 Cinerama 5
NB Later dit jaar volgt een interview met Nicolas Winding Refn in Zone 5300
Wisit Sananatieng
26-01-2006 16:15 Venster 4

AliMohammad Ghesali
26-01-2006 14:00 Venster 4
De Iraanse censuur leverde doorgaans poëtische films met oogstrelende
beelden van natuurschoon en kinderen in de hoofdrol op. Nu is hier dan eens
een poëtische Iraanse film met oogstrelende beelden van natuurschoon
met in de hoofdrol een kindermoordenaar. Ongetwijfeld een novum.
Arme schaapsherder in een besneeuwd bergdorp verliest door kraamkoorts
vrouw en kind. Het verdriet doet hem zijn verstand verliezen. Na een
ontmoeting met een jeugdige zakkenroller gist bij de herder het idee dat de
kinderkens maar beter gelijk tot de Barmhartige God gebracht kunnen worden
vóórdat ze door de zonden van de wereld worden aangetast. Na
enige slachtoffertjes wordt de dorpelingen iets duidelijk en de
achtervolging begint. Heftig, kortom.
Writing on the Earth (ook wel Written on the earth) wordt echter compleet
onzinnig als de moordenaar de lynchpartij zonder zichtbare verwondingen
overleeft en wordt gered door een alleenstaande moeder. Hoeveel kans had u
Marc Dutroux op die afloop gegeven? Twee sterren eraf. Het vocabulair van
de moordenaar, dat op dat punt in de film al een uur beperkt is gebleven
tot raaaah, gnarff en aarrgh, wekt dan nog slechts irritatie op.
Nicholas Winding Refn, Phie Ambo
26-01-2006 09:30 Cinerama 3

Alicia Scherson
26-01-2006 21:45 Schouwburg GZ
Verpleegsterje uit het (Indiaanse) zuiden 'speelt' haar leven in Santiago,
hoofdstad van Chili. Als permanente buitenstaander observeert ze het leven.
Enkel de man van de plantsoenendienst lijkt dat te doorbreken. Totdat ze
een aktentas vindt met allerlei persoonlijke bezittingen. Ze gaat de
eigenaar en zijn leven observeren, of nee, achtervolgen en bespioneren is
een beter woord. Zo worden we deelgenoot van meerdere levens en
verhaallijnen, ongeveer zoals dat in Short Cuts
uitgebreider is gedaan.
De regisseuze probeert de stad Santiago iets te nadrukkelijk uit te leggen. Dit gecombineerd met de lichtheid van de meeste scènes heeft tot gevolg dat de film wat dun wordt.
Er wordt in deze film één keer gekotst.
Te zien: Za 28/1 09:45 Cinerama 1 * Zo 29/2 17:00 Cinerama 6 * Ma 30/2 10:15 Pathé 1
De regisseuze probeert de stad Santiago iets te nadrukkelijk uit te leggen. Dit gecombineerd met de lichtheid van de meeste scènes heeft tot gevolg dat de film wat dun wordt.
Er wordt in deze film één keer gekotst.
Te zien: Za 28/1 09:45 Cinerama 1 * Zo 29/2 17:00 Cinerama 6 * Ma 30/2 10:15 Pathé 1
Hirosue Hiromasa
26-01-2006 19:30 Pathé 2
De IFFR-website benoemt deze film: 'Intense en unheimische digitale film'.
Dat klopt. De film was zodanig digitaal unheimisch dat de lokale DVD-speler
van Pathé 2 er niet aan wou. Een half uur later begon de
voorstelling echter toch.
Het verhaal betreft een Japans vrouwke dat de moordernaar van haar zus gijzelt en op internet zet. Te bezoeken voor iedereen. De bezoekers doen alles met de vastgebonden moordenaar, en verkennen hun eigen (voorspelbare) sadisme. Dit alles volgens die moderne aziatische fascinatie met het thema Schuld & Boete. Ik geef hier de twist aan het eind ook even weg: de vriend van de moordenaar geeft zich aan omdat hij 'de moordenaar had aangezet tot deze daad'.
Prima slapen, deze film.
Nog te zien: Vr 27/1 16:15 Pathé 2 * Do 2/2 12:15 Cinerama 7 * Za 4/2 13:15 Pathé 7
Het verhaal betreft een Japans vrouwke dat de moordernaar van haar zus gijzelt en op internet zet. Te bezoeken voor iedereen. De bezoekers doen alles met de vastgebonden moordenaar, en verkennen hun eigen (voorspelbare) sadisme. Dit alles volgens die moderne aziatische fascinatie met het thema Schuld & Boete. Ik geef hier de twist aan het eind ook even weg: de vriend van de moordenaar geeft zich aan omdat hij 'de moordenaar had aangezet tot deze daad'.
Prima slapen, deze film.
Nog te zien: Vr 27/1 16:15 Pathé 2 * Do 2/2 12:15 Cinerama 7 * Za 4/2 13:15 Pathé 7