Michael Hofmann
29-01-2006 16:15 Doelen JZ
Het eerste halfuur van ‘Eden’ voelt aan als een feelgood-film
in de stijl van -God verhoede- Lasse Hallströms
‘Chocolat’, dé Margrietfilm bij uitstek. Maar Hofmann
weet met zijn verhaal over de vriendschap tussen een eenzame oudere kok en
een getrouwde vrouw met geestelijk gehandicapt kind alle valkuilen die deze
premisse met zich meebrengt met flair te omzeilen en de juiste snaar te
raken. Dat is deels de verdienste van Josef Ostendorf als de goedige dikzak
Gregor en Charlotte Roche als de verwaarloosde Eden, deels de onderhuidse
spanning die Hofmann oproept; ergens heb je als kijker het gevoel dat dit
nooit lang goed kan gaan. Enter Edens jaloerse echtgenoot, een
proleet die in alles de tegenpool is van de fijnzinnige Gregor. Meer
weggeven is een doodzonde, dus dat doen we niet, behalve dan dit: de zaal
met doorgaans cynisch pers- en industriepubliek had twee minuten nodig om
te bekomen van de surprise ending.
Kotsfactor: 4
Hèhè! Waar gegeten wordt, wordt ook wel eens gekotst. En grafisch ook: zou dat bruinebonensoep zijn die ze gebruikt hebben?
Te zien: ma 30-1 21.45 Schouwburg Grote Zaal • wo 1-2 12.00 Cinerama 5 • vr 3-2 9.30 Cinerama 5 • za 4-2 13.15 De Doelen
Kotsfactor: 4
Hèhè! Waar gegeten wordt, wordt ook wel eens gekotst. En grafisch ook: zou dat bruinebonensoep zijn die ze gebruikt hebben?
Te zien: ma 30-1 21.45 Schouwburg Grote Zaal • wo 1-2 12.00 Cinerama 5 • vr 3-2 9.30 Cinerama 5 • za 4-2 13.15 De Doelen
Reacties
http://www.watchesshopsuk.co.uk/
Reactie toevoegen