Tonio van Vugt
De kotsfactor op het IFFR
Nergens wordt er zoveel en zovaak gekotst als tijdens het IFFR, is onze ervaring. Op het witte doek dan, wel te verstaan (al weten we natuurlijk niet precies wat er op de toiletten van de Schouwburg of Calypso of De Doelen gebeurt).
Natuurlijk wordt er in veel films gekotst (en tegenwoordig steeds en steeds meer): door dronken personages, of door jonge, nog niet afgestompte agenten wanneer ze een bloederig lijk zien, of door een combinatie van beide, enzovoort. Dat kan uiteraard fraaie strotvloeden opleveren, maar in de films op het IFFR wordt er niet zelden vele malen creatiever omgegaan met deze wellicht onpasselijk makende, doch o zo menselijke lichaamsfunctie.
Nog vers in ons geheugen ligt het Noorse meesterwerk ‘Junk Mail’ uit 1997 van Pål Sletaune, over een stalkende, alle regels overtredende postbode die het ook niet zo nauw neemt met zaken als hygiëne. Zo kan het gebeuren dat hij na een monumentale kotspartij zeker eenderde van de film met een plak spagetthi op zijn revers rondloopt. Van die dingen, mensen, van die dingen. En dan hebben we natuurlijk de superieure schlockmeister Miike Takashi, in wiens uitgebreide oeuvre elke lichaamsopening, waar mogelijkerwijs lichaamssappen uit (of in) kunnen stromen, met perverse precisie in beeld wordt gebracht. Dus ook, inderdaad ja. En ze bevatten misschien niet de meest monumentale kotsscènes ooit, maar ze waren wel allemaal ooit tijdens het IFFR te zien: ‘Memento’, ‘Clueless’, ‘Requiem For A Dream’, ‘Ginger Snaps’, en talloze andere films waarvan ik de naam vergeten ben (had ik het destijds maar beter bijgehouden).
Het is waarschijnlijk de enorme hoevéélheid films die er tijdens dit festival langskomt, waardoor het lijkt alsof er op meer gekotst wordt dan elders. Of toch niet?
Vanaf nu ga ik het aantal kotsscènes in een film turven, onderwijl punten toekennend aan de creativiteit en inventiviteit van de spuitbui. Kwantiteit, kwaliteit en hevigheid zullen op die manier de kotsfactor in een film bepalen.

En natuurljk zijn we ernstig benieuwd: wat is -niet per se tijdens het IFFR- uw mooiste filmische kotservaring? (En kom nu niet allemaal met ‘The Exorcist’ aanzetten, want een beetje originaliteit mag best.)
Reacties
Mij bekleeft nog altijd het kots-o-rama van White Girl in Freeway2/Confessions of a trickbaby!
Marcel - 24-01-2006 23:54
Met excuses voor de afschuwelijke URL.
JB (url) - 25-01-2006 12:43
Dat zit er natuurlijk dik in, dat ik niet de eerste ben die zo'n fenomeen opvalt, en dus ook niet de eerste die hierover bericht. Zoals Joe Queenan in The Guardian van 9 november 2002: 'Stop this sick trend', te lezen op http://film.guardian.co.uk/features/featurepages/0,4120,836265,00.html

Overigens was ik in mijn opsomming 'South Park: Bigger, Longer and Uncut' vergeten, die óók tijdens het IFFR te zien was. De screening was overigens niet alleen memorabel vanwege de kotsbuien van Stan, zonder welke South Park geen South Park zou zijn; het oorverdovend applaus in de zaal tijdens de executie van Bill Gates was ook een belevenis, zal ik maar zeggen.
Tonio van Vugt - 25-01-2006 19:23
De kotsscène uit Team America:World Police vond ik briljant!
Erik Kriek (url) (mail) - 25-01-2006 20:27
Van Oekel die in een fietstas kotst. Geen film, wel memorabel.
mare (mail) - 26-01-2006 04:49
Een omgekeerde kotsscene in 'Sideways'
waarbij de hoofdpersoon een gigantische bokaal met uitgespuugde rode wijn in één keer leegdrinkt, in een Californisch proeflokaal voor wijnkopers.
Wall-Russ - 27-01-2006 05:21
hilarisch, dit! :D
Liefelotte (url) - 27-01-2006 10:17
Bad taste...
Marcel - 31-01-2006 18:11
Reactie toevoegen

naam:

e-mail:

website:

commentaar:

Geen HTML, URL's worden automatisch geconverteerd.