Aleksandar Manic
05-02-2005 20:15 Pathé 7
Als er een regisseur van de op dit festival vertoonde films zijn naam mee
heeft, is het wel Aleksandar Manic. Zijn documentaire over de
Roma-hoofdstad Shutka identificeert zich met zijn onderwerp en is dus van
een manische vrolijkheid. In deze open inrichting is iedereen wel ergens
kampioen in: in het verzamelen van cassettebandjes met Turkse muziek,
boksen, zingen, ganzengevechten, je kan het niet zo gek bedenken. We maken
kennis met een viriele, discodansende zeventiger. Een vampierenjager. De
dorpshomo. De kampioen gravenschenden.
Uiteraard schuilt er achter alle vrolijkheid genoeg tragiek om een
deprimerende film mee vol te schieten: de homo werd als kind verkracht, de
werkeloosheid en armoede zijn schrikbarend, vrouwen komen nauwelijks aan
het woord en dan is er nog de kwestie van de vluchtelingen uit Kosovo.
'Shutka' schijnt letterlijk 'vuilnis' te betekenen. Nou, dan weet je het
wel. Maar de mensen kiezen er voor te lachen en feest te vieren en Manic
doet met ze mee. Hoewel er voortdurend gekibbeld en tegen elkaar opgeboden
wordt in de talrijke kampioenschappen, wordt duidelijk dat ze elkaar nodig
hebben en juist elkaars gelijken zijn in hun eigen microcosmos. Shutka
heeft in alles de vaart van een komedie van Kusturica: zeer veel opzwepende
muziek en kunstig gemonteerd.
David Jarab
03-02-2005 20:30 Cinerama 3
Eh, wat Tonio Van Vugt zei.
Toegegeven, afbladderende muurverf is nergens ter wereld zo sfeervol als in
Tjechische films. Het idee was beter tot zijn recht gekomen in een kortfilm
van pakweg een half uur.
Todd Solondz
03-02-2005 10:00 Doelen JZ

Eens een nerd, altijd een nerd. Solondz hamert het er nog maar eens in met
zijn nieuwste portie tenenkrommende satire. Aviva is een bakvis die slechts
één wens kent, namelijk bezwangerd raken. In 'Aldus sprak
Zaratoestra' heet het dat de geest van elke vrouw oppervlakkig is en
slechts naar zwangerschap verlangt. Vandaar dat Aviva door acht
verschillende (totaal niet op elkaar lijkende) actrices wordt vertolkt? Hoe
het ook zij, voor Aviva is het zo gepiept. Pa en ma overstuur, naar de
abortuskliniek ermee! Ook zo gebeurd. Vervolgens loopt het wicht weg van
huis en belandt na wat omzwervingen in het Kleine Huis op de Prairie, waar
aanslagen op abortusklinieken worden beraamd. Count me in, zegt Aviva.
De blijelullerige godsvrucht van Mama Sunshine en haar familie wordt prima
uitgevoerd (dwz bewust krukkig geacteerd) en de gimmick van de vele
gezichten van Aviva is een originele vondst, maar het is niet Solondz'
beste rolprent.
Kief Davidson, Richard Ladkani
03-02-2005 15:00 Venster 1

Boliviaanse kindslaafjes werken zich kapot in de zilvermijnen van Cerro
Rico, die al sinds de inval van de Conquistadores worden
geëxploiteerd. Door de eeuwen heen zouden hier al 8 miljoen
mijnwerkers een voortijdige dood hebben gevonden door ongelukken en
silicose. De camera volgt Basilio Vargas en zijn kleine broertje op de huid
door de nauwe gangen. Met zijn veertien jaar is Basilio al een veteraan,
cocablaadjes in de wang. Bolivia is natuurlijk een katholiek land, maar
binnenin de berg beslist Tio (een Quetchua-verbastering van 'Dios') over
leven en dood. Tio ziet eruit als de duivel. De mijnwerkers kennen alle
gevaren. Na luttele minuten voel je ze als kijker ook.
The Devil's Miner is een prachtig gefotografeerde documentaire, die het er
helaas wel erg dik bovenop legt en aan het eind onnodig in herhaling valt.
Desalniettemin is dit een verhaal dat aan de wereld getoond mag worden.
Niemand hoeft zich te schamen, dit hartverscheurend te vinden.
Tawfik Abu Wael
03-02-2005 12:45 Venster 3
In Palestijns Nergenshuizen gaat het er flink patriarchaal aan toe. Al tien
jaar bivakkeert een familie in een spookdorp op bezet gebied. De vader
heeft nooit de geschonden eer van de familie durven wreken toen er iemand
aan een van de twee dochters gezeten had. Shukri, de zoon, wil studeren,
maar Pa ziet hiervoor in bezet Palestina toch geen doel en dwingt hem mee
te helpen aan de enige -weinig lucratieve- bron van inkomsten, namelijk het
illegaal branden van houtskool. De enige luxe die Pa zijn gezin gunt, is
een waterleiding. Die moet het natuurlijk wel blijven doen. Bewaak de
waterleiding! Intussen verpietert iedereen van verveling.
Naargeestig familieportret. De onvermijdelijke opstand tegen de laffe
huistiran komt ongeveer twintig minuten te laat.
James Lee
02-02-2005 23:00 Pathé 7
Buster Keaton die reïncarneert in een Maleisische wasmachine en andere
surrealistische verwikkelingen, dat klinkt nogal veelbelovend. Zodoende
gingen meneer en mevrouw Recensent naar de bios. Zij kon de gortdroge humor
zo nu en dan wel waarderen, maar hij voelde zijn ergernis groeien tot een
gloeiende bol van pure haatgevoelens, want HIJ HEEFT HET INMIDDELS COMPLEET
GEHAD MET AL DIE AZIATISCHE VEEL TE TRAGE, PRETENTIEUZE KUTFILMS MET
UITSLUITEND APATISCHE NON-ACTEURS DIE EINDELOOS LANG ZWIJGEND VOOR ZICH UIT
STAAN TE STAREN. Áls er eindelijk eens wat gezegd wordt, was Kaspar
Hauser in vergelijking nog een wonder van welsprekendheid geweest! Het zal
wel een kunstzinnig statement over de maatschappij wezen met al die
slovende huisvrouwtjes en kettingrokende mannen, maar laat niemand u
wijsmaken dat deze tijdsverspilling iets met Buster Keaton, laat staan
surrealisme van doen heeft. Degene die dat heeft opgeschreven zou men de
vingers moeten breken met een antieke wringer. Eh, misschien laat ik me
teveel gaan in het huidige politieke klimaat. Het is maar een film. Maar
mijd hem als de pest! (U ziet het goed: géén ster)
Shibata Go
02-02-2005 15:15 Venster 3

Japans? Seriemoordenaar? In een rolstoel? Spraakcomputer? Punk?
Charismatische hoofdrol? Hola, dát moet ik gaan zien, mompelde uw
nederige recensent likkebaardend, bij het lezen van de press-blurb. Heel
eventjes, na het doven van de lichten, sloeg de twijfel toe: dit gaat toch
geen lukrake collage van lelijke, uit de hand geschoten videobeelden
worden? Niks hoor! Late Bloomer stelt geen moment teleur en kan wel eens
tot een grote undergroundhit uitgroeien. Sumida Masakiyo, de gehandicapte
held, is cool met een grote c en speelt min of meer zichzelf: loltrappend
en bierzwaaiend met zijn makkers op punkconcerten. Hij is dus 'one of the
guys' met één verschil, namelijk dat een vriendinnetje voor
hem niet weggelegd is. Hoe bizar het gegeven ook op het eerste gezicht ook
lijkt, de woede achter zijn ontwapenende grijns wordt allengs voelbaar. Een
eveneens gehandicapte vriend zegt het zo: dit is dus de wereld; niets dan
muren. Sumida pikt het in elk geval niet langer met al die gezonde
klootzakken om hem heen. Heftige en intelligent gemaakte film.
Oxide Pang
01-02-2005 22:45 Cinerama 3

Begaafde kunstacademiestudente Jin raakt gefascineerd door de dood als ze
toevallig de kans krijgt een bloederig auto-ongeluk te fotograferen.
Heftig! Geil! Tweelingzus Jas vindt het maar zozo. Na de necro-esthetiek
van beroemde fotografen als Joel-Peter Witkin en WeeGee te hebben ontdekt,
is het hek van de dam en begint Jin serieuze zelfmoordneigingen te
vertonen. 'Suspend disbelief' is hier het devies: ik heb in mijn studietijd
zelf ook zo'n Witkin-fase gehad en ik kan u verzekeren dat esthetisch genot
niets ernstigs losmaakt als er geen sprake is van innerlijke demonen. Het
jeugdtrauma dat Jin met zich meedraagt is helaas niet van het overtuigende
soort - tenminste, niet tot de uiteindelijke ontknoping. Halverwege lijkt
de psychodrama-brandstof op te zijn en slaat 'Ab-Normal Beauty' om in een
middelmatige thriller rond een snuffteepje van een onbekende afzender. Het
spel van de in HongKong beroemde tweeling Race en Roseanne Wong weet dit
merkwaardig onevenwichtige verhaal echter te redden. En er wordt echt
geschilderd -dat zie je ook niet in elke film.
Kiriya Kazuaki
02-02-2005 19:45 Cinerama 3
Peperdure, bontgekleurde, geparfumeerde SF-drol van bijna tweeënhalf
uur. Zeer hoge irritatiefactor vanwege de zinloze effectenlawine en
bombastische soundtrack (recht-op-en-neer industrialmetal in de knokscenes,
'alle 13 klassiek' in de rest). Boodschap: oorlog is stout en wie een
oorlog begint, moet voor straf vroeg naar bed.
Hoewel Japanners erom bekend staan dat ze technologie omarmen, zijn al hun
SF-films gebaseerd op het overbekende Frankensteincomplex. Zo ook bij
Casshern. Hier creëert een aristocratische onderzoeker een nieuw
mensenras uit aan flarden geschoten kanonnenvlees (er woedt namelijk een
oorlog) met een soort nanobot-technologie. De manier waarop deze creaturen
zich bewegen, deed me denken aan de legendarische trashfilm Zombie
Holocaust: eerst strompelen, dan rennen, dan weer strompelen... Al snel
blijkt de regeneratieve gave van deze 'Neo-Sapiens' soort als sneeuw voor
de zon verdwenen, zodat ook aan hun kant het bloed rijkelijk kan vloeien in
latere knokscenes. Na bijna te zijn uitgeroeid, vinden de uitgeputte,
laatstovergebleven mutanten een schuilplaats vanwaaruit ze -get this-
binnen vijf seconden op z'n A-Teams een compleet robotleger in elkaar weten
te knutselen. Wraak! Toegegeven, ik heb wel een zwak voor dit soort koddige
speelgoedrobotjes. Maar dat is de enige reden waarom deze film nog net
één ster krijgt en geen groot zwart gat. Wat een ellende.
Erik Poppe
31-01-2005 10:15 Cinerama 4

Nicolas Winding Refn
31-01-2005 12:45 Cinerama 3

De onderwereld van Kopenhagen, daar hebben we nog niet veel films over
gezien. Niet zo veel verrassingen: men verbouwt en verhandelt gestolen
auto's, men hoereert wat, men snuift coke, men maakt ruzie en als het moet,
legt men elkaar om. De pusher uit de titel is Tonny, al zien we hem de hele
film lang niet één grammetje pushen. In feite is Tonny een
ongelooflijke Butt-head, die werkelijk niets goed kan doen, behalve het
marcheerpoeder zelf opsnuiven (maar hier doet werkelijk iedereen aan mee,
en wel in een Tony Montana-tempo). Het is niks en het wordt niks met zo'n
jongen. De enige reden waarom hij getolereerd wordt in het milieu, is het
respect dat zijn pa geniet. Net als je denkt dat Tonny echt niet lager kan
zinken, doet hij iets waarvoor hij zijn laatste restjes menselijkheid moet
aanspreken. In veel films is dat de opmaat voor een hoopgevend einde, maar
bij Pusher II kan daar toch moeilijk sprake van zijn na zoveel grimmigheid.
Sebastian Cordero
31-01-2005 22:45 Venster 3

Als een film over seriemoord opent met het beeld van een man die zijn
kleren wast op een stille plaats aan een riviertje, kan dat slechts
één ding betekenen: DAT IS DE MOORDENAAR. HIJ HEEFT HET
GEDAAN. ZOEK NIET VERDER, HIJ IS HET. Je moet als regisseur vroeg opstaan,
wil je met dit uitgangspunt nog een spannende film maken. Gedurende de
eerste twintig minuten lijkt dat te lukken, als onze man, oh ironie, buiten
zijn schuld een jongetje aanrijdt en op een haar na gelyncht wordt door de
uitzinnige omstanders. In de gevangenis gaat het er niet minder ruig aan
toe en de killer loopt al snel tegen zijn eerste 'shank' aan, maar verdomd,
hij overleeft het weer. Vanaf het moment dat hij een spel begint te spelen
met een sensatiejournalist, loopt de film leeg als een ballon. Men had
ongetwijfeld een psychologisch duel zoals dat tussen Hannibal Lecter en
Clarice Starling in het achterhoofd, maar het laatste uur is zo
verschrikkelijk langdradig en voorspelbaar, dat het je aan het eind van de
rit geen bal meer kan schelen als de moordenaar door de persmuskiet
vrijgepleit wordt. Geen bijzonder leerzame boodschap: de sensatiepers is
bijna net zo evil als Latijnsamerikaanse kindermoordenaars van het kaliber
Lopez/Gavarito. Gaap.
Inoue Yasoue
01-02-2005 10:00 Venster 3

En u dacht dat sumo Japans nationale sport was? Pesten, school bully
terror, over die sport gaat het in deze manga-verfilming. Pispaaltje groeit
op met een wraakzuchtige dubbelganger in zijn binnenste, die -uiteraard-
zijn ding gaat doen als de vroegere pestkop de nieuwe bovenbuurman blijkt.
Zoals niet ongebruikelijk in Japanse films, vallen hierbij ook enige
willekeurige slachtoffers. Wie Bodyhammer-achtige uitspattingen verwacht,
komt bedrogen uit, hoewel er enkele bloederige scenes zijn. Het tempo ligt
niet zeer hoog. Ook geen overgestyleerde plaatjes: The Neighbor no.13 heeft
een morsig arbeidersklasse decor en een opmerkelijk hoog aantal scenes die
op toiletten plaatsvinden. Wel functioneel overigens: die locatie heeft dan
ook al menig pestkop op ideeën gebracht.
Trey Parker
31-01-2005 17:30 Doelen JZ

Fabrice Du Welz
30-01-2005 22:45 Cinerama 3

'Calvaire' is een kaakslag voor het toerisme in de Ardennen. Het is haast
fysiek afmattend om te zien hoe hier een sappelende schlagerzanger
verdwaalt in de bossen en na autopech in de groezelige klauwen belandt van
een stapelgekke herbergier (30% Urbanus, 70% Norman Bates). Deze ziet hem
aan voor zijn weggelopen vrouw Gloria (!?). De overige dorpsbewoners laten
zich omschrijven als Belgische Hillbillies, die zich met gemak kunnen meten
met de engerds uit 'Deliverance', met hun inteeltkoppen en voorliefde voor
bestialiteit. De scène van het kerstmaal is een duidelijk eerbetoon
aan 'Texas Chainsaw Massacre'. De zingende held ondergaat alle martelingen
lijdzaam naar het voorbeeld van Jezus, waardoor deze horrortrip enigszins
naar Diepere Bedoelingen ruikt.
Het dansje van de boeren in het dorpscafé is voor mij tot nu toe de
meest bizarre scène van het hele festival. Intense kijkervaring, die
nog lang blijft smeulen. Verder kun je je achteraf nog amuseren, door je
bijvoorbeeld een Helmut Lotti in de rol van de zanger in te beelden.
Tsukamoto Shinya
30-01-2005 10:30 Cinerama 4

Tsukamotos latere films mogen dan wel een stuk rustiger zijn dan het sloop-
en beukwerk van zijn debuut Tetsuo/Bodyhammer, driehoeksverhoudingen
blijven deze visueel invloedrijke regisseur blijkbaar bezighouden. Zo ook
in Vital. Medisch student Agaki (Tadanobu Asano, ja hij weer) lijdt na een
auto-ongeluk aan geheugenverlies en kan niet kiezen tussen zijn omgekomen
vriendinnetje, dat hem in zijn dromen/flashbacks bezoekt en de klasgenote,
die haar plaats probeert in te nemen. Dan blijkt het lijk op de
ontleedtafel tijdens de praktikumlessen dat van zijn vriendin te zijn. Ai.
Morbide sfeer dus, en meer doordat alle hoofdpersonages suicidaal of op
zijn minst door de dood geobsedeerd zijn, dan door de
Körperwelten-achtige beelden. Het acteerwerk is overtuigend, maar je
hoofd breken over de achterliggende oorzaak van alle malheur heeft bij
Japanners niet zo veel zin. Hofmuzikant Chu Ishikawa (Der Eisenrost)
leverde weer de vaak orkestrale soundtrack.
Fruit Chan, Park Chan-Wook, Miike Takashi,
29-01-2005 22:30 Cinerama 3

Prachtig gefotografeerd, maar kwa inhoud wisselvallig macaber drieluik.
Deel 1 staat het dichtst bij de realiteit en is meteen het beste. In een
Hongkongse woonkazerne voert Tante Mei illegale abortussen uit en serveert
aan middelbare vrouwen een heel speciaal soort dim sums. Met verjongende
werking. Een verwelkte tv-ster komt in de problemen als de consumeerde feut
uit incest voortgekomen blijkt, maar ze zet zich er overheen. Je bent oud
en je wil je jeugd terug, nietwaar? Deel 2 dan. Park (Old Boy) vliegt uit
de bocht met post-moderne splatter vanwege een te vergezochte plot en
ongeloofwaardige bad guy, waarvoor strafpunten. Miike, vooral bekend van
uitzinnige actie, brengt een verstild klassiek spookverhaal, over twee
zusjes die bij een rondtrekkend circus gewerkt hebben. Net als Ju-On en
zijn imitaties, lijkt dit verhaal te drijven op het thema van de
wraakzuchtige oni (= geest van -meestal vrouwelijk- slachtoffer), maar het
einde heeft een verrassende wending die te mooi is om te spoilen.
Sekiguchi Gen
29-01-2005 12:45 Cinerama 4

Moord en doodslag in Villa Kakelbont, een salaryman verandert in een vogel,
een hoogst irritante hypnotiseur wordt op de bühne door Vinnie
'Bacardi' Jones lekgeprikt, een reklame-tuthola bedenkt vreselijk slechte
grappen, tussen drie onhandige inbrekers vliegt de gay-dar in het rood. De
art direction was in handen van Tom&Jerry.
Kevin Keating
28-01-2005 12:15 Venster 1

Giuliani, ex-burgemeester van New York dus. De man heeft zich nogal laten
kennen als een fascist. De film vermeldt een aantal van 20 rechtzaken,
waarin Giuliani zich tegen artikel 1 van de Amerikaanse grondwet keerde
(vrijheid van meningsuiting). Opmerkelijke onthulling: zijn papa en oom
zaten diep in de maffia, maar deze feiten zijn nergens in de archieven van
de FBI terug te vinden.
Yevgeni Yufit
27-01-2005 15:00 Venster 2

Hans Weingartner
27-01-2005 12:15 Venster 3

Khavn De La Cruz
27-01-2005 10:30 Cinerama 2

Miyazaki Hayao
21-01-2005 15:15 Venster 1 (persvoorstelling)

Sophie, een timide, muisachtig hoedenmaakstertje loopt achtereenvolgens
de mysterieuze tovenaar Howl en de Heks van het Westen tegen het lijf. De
laatste is een jaloerse taart, die Sophie het lichaam van een 90-jarige
geeft. Sophie heeft de rest van de film nodig deze rotstreek ongedaan
te maken en, zoals in sprookjes gebruikelijk is, uiteindelijk Howls hart
te winnen. De rode draad tijdens dit overdonderende spektakel is hoe
Sophie, steeds als ze haar onzekerheden wint, iets van haar jeugd
terugkrijgt.
Het is slechts een van de vele gedaantewisselingen in ‘Howl’s Moving Castle’ (en Japanse animatiefilmers lijken hier wel verslaafd aan): de Heks van het Westen krijgt haar verdiende loon en verandert in een vermoeid omaatje, Howl verlaat zijn wandelende, muterende kasteel in de gedaante van een harpij om de slagvelden van de inmiddels uitgebroken oorlog te overzien, enzovoort. Vaak zijn dit soort wendingen voor westerse kijkers volslagen onbegrijpelijk, maar hier valt het allemaal erg mee. Hoewel er verschrikkelijk veel gebeurt in de twee uur die HMC lang is, wordt de continuïteit nergens geweld aangedaan met geforceerde kunstgrepen.
Interessant is hoe de hoofdpersonages met elkaar in een soort symbiose leven. Zo wordt bijvoorbeeld het kasteel aangedreven door Calcifer, een grappig soort demon in de gedaante van een haardvuur, die Howls hart als brandstof nodig heeft. Als Howls zelfvertrouwen een deuk krijgt, is Sophie er om hem te helpen zijn grootste tegenstander, Suliman, uit te dagen. Het is ook nergens een platte strijd van goed tegen kwaad: de rollen van de personages veranderen geleidelijk, worden genuanceerd. Er hoeft niemand te worden vernietigd om tot een happy ending te komen! Onnodig te vermelden dat Miyazaki’s nieuwste er weer oogverblindend mooi en zeer rijk gedetailleerd uitziet, als een groots verteld sprookje in een Dickensiaanse setting vol stoommachines, met een cast aan bizarre figuren. De blubberachtige helpers van de Heks van het Westen die doen denken aan de gedrochten uit zijn vorige film ‘Spirited Away’ zijn geweldig, maar de show werd voor mij gestolen door Heen, spion van Suliman, in de vorm van een Edward Gorey-achtig hondje.
Het is slechts een van de vele gedaantewisselingen in ‘Howl’s Moving Castle’ (en Japanse animatiefilmers lijken hier wel verslaafd aan): de Heks van het Westen krijgt haar verdiende loon en verandert in een vermoeid omaatje, Howl verlaat zijn wandelende, muterende kasteel in de gedaante van een harpij om de slagvelden van de inmiddels uitgebroken oorlog te overzien, enzovoort. Vaak zijn dit soort wendingen voor westerse kijkers volslagen onbegrijpelijk, maar hier valt het allemaal erg mee. Hoewel er verschrikkelijk veel gebeurt in de twee uur die HMC lang is, wordt de continuïteit nergens geweld aangedaan met geforceerde kunstgrepen.
Interessant is hoe de hoofdpersonages met elkaar in een soort symbiose leven. Zo wordt bijvoorbeeld het kasteel aangedreven door Calcifer, een grappig soort demon in de gedaante van een haardvuur, die Howls hart als brandstof nodig heeft. Als Howls zelfvertrouwen een deuk krijgt, is Sophie er om hem te helpen zijn grootste tegenstander, Suliman, uit te dagen. Het is ook nergens een platte strijd van goed tegen kwaad: de rollen van de personages veranderen geleidelijk, worden genuanceerd. Er hoeft niemand te worden vernietigd om tot een happy ending te komen! Onnodig te vermelden dat Miyazaki’s nieuwste er weer oogverblindend mooi en zeer rijk gedetailleerd uitziet, als een groots verteld sprookje in een Dickensiaanse setting vol stoommachines, met een cast aan bizarre figuren. De blubberachtige helpers van de Heks van het Westen die doen denken aan de gedrochten uit zijn vorige film ‘Spirited Away’ zijn geweldig, maar de show werd voor mij gestolen door Heen, spion van Suliman, in de vorm van een Edward Gorey-achtig hondje.