Trey Parker
31-01-2005 17:30 Doelen JZ

Eugenio Polgovsky
31-01-2005 14:45 Cinerama 2
Dingen te doen in de Mexicaanse woestijn, als je in een hutje langs de
snelweg woont:
Disclaimer: animals were harmed making this movie.
- hengelen naar slangen;
- slangen villen en zongedroogd tentoonstellen langs de snelweg;
- slangen voeren aan gevangen valken en adelaars;
- marmotten vangen met vallen;
- vogels uit cactussen katapulteren;
- kooitjes uit fietsspaken maken;
- nesten op verse eieren / jongen controleren;
- vogels voeren met natte kledder;
- drijfjacht op woenstijnratten met pikhouweel en katapult;
- gevangen vogel in dubbeldekse
kooival stoppen als lokvogel en in een cactus plaatsen; - ellendig krijsende vogelsoort vrijlaten wegens generlei marktwaarde;
- vanuit de kraamloze santenkraam kijken naar de voorbijrazende vrachtwagens;
- standvastig prijsonderhandelen met haarlakkende dames in incidenteel stoppende SUV's.
Disclaimer: animals were harmed making this movie.
Nicolas Winding Refn
31-01-2005 12:45 Cinerama 3
Dopepusher wil maar 1 ding en dat heeft ie op z'n achterhoofd
getatoeëerd: RESPECT. Het enige dat ie naar dat hoofd krijgt is IDIOOT
of LOSER. Hoekige snuivende Denen en vuilbekkende snuivende Deninnen.
Fabrice Du Welz
30-01-2005 22:45 Cinerama 3

'Calvaire' is een kaakslag voor het toerisme in de Ardennen. Het is haast
fysiek afmattend om te zien hoe hier een sappelende schlagerzanger
verdwaalt in de bossen en na autopech in de groezelige klauwen belandt van
een stapelgekke herbergier (30% Urbanus, 70% Norman Bates). Deze ziet hem
aan voor zijn weggelopen vrouw Gloria (!?). De overige dorpsbewoners laten
zich omschrijven als Belgische Hillbillies, die zich met gemak kunnen meten
met de engerds uit 'Deliverance', met hun inteeltkoppen en voorliefde voor
bestialiteit. De scène van het kerstmaal is een duidelijk eerbetoon
aan 'Texas Chainsaw Massacre'. De zingende held ondergaat alle martelingen
lijdzaam naar het voorbeeld van Jezus, waardoor deze horrortrip enigszins
naar Diepere Bedoelingen ruikt.
Het dansje van de boeren in het dorpscafé is voor mij tot nu toe de
meest bizarre scène van het hele festival. Intense kijkervaring, die
nog lang blijft smeulen. Verder kun je je achteraf nog amuseren, door je
bijvoorbeeld een Helmut Lotti in de rol van de zanger in te beelden.
Ze bewegen zich in duetten, trio's of kwartetten, in een enkel geval zijn
ze alleen en een stuk verlegener dan en groupe. Ze filmen alles wat voor de
lens van hun digitale camera komt en genieten daar met volle teugen van.
Meestal zijn ze van het mannelijk geslacht, een enkele keer zit er een
damesexemplaar tussen. Je kunt ze niet missen en dat is niet vanwege die
camera die ze ook ongevraagd op jou richten. Ze zijn of kleurrijk gekleed
of ze gedragen zich opvallend, soms zijn ze zelfs ronduit bizar uitgedost.
Waarom ze zo hechten aan het vastleggen van het festival is eigenlijk
onduidelijk. Wellicht maskeren ze daarmee dat hun Engels niet toereikend is
voor een fatsoenlijk gesprek en alleen vriendelijk buigen gaat na een paar
honderd keer ook goed in je rug zitten. Nu maar hopen dat het materiaal
niet in hun komende rolprent verwerkt wordt.
Rare jongens, die jonge Japanse filmmakers.
Rare jongens, die jonge Japanse filmmakers.
De meter is weer eenmaal aangeslagen, met een aantal figurantendames erbij
en dat nog wel in The World, een nogal lange, brave film over relaties.
Vandaag de intrede van de twijfelhoer: een man heeft neukseks met een dame
die niet zijn vrouw is, er vindt geen afrekening plaats en desbetreffende
dame heeft ook geen
ik-lig-in-de-goot-maar-ik-kan-nu-de-gekste-dingen-kopen- uitstraling. Is
dit zijn maitresse of is het gewoon een hoer? Voorlopig maar even niet
meetellen...
Hoer-o-meter totaal 20 films:
11 hoeren in hoofd of bijrol
9 hoerenfiguranten
1 suggestie betaalde seks
Als je figuranthoeren meerekent, precies 1 hoer per film.
Hoer-o-meter totaal 20 films:
11 hoeren in hoofd of bijrol
9 hoerenfiguranten
1 suggestie betaalde seks
Als je figuranthoeren meerekent, precies 1 hoer per film.
Fruit Chan, Park Chan-Wook, Miike Takashi
30-01-2005 23:00 Luxor
Eerste deel lijkt gebaseerd op een Radio Bergeijk onderzoek naar restaurant 'De Chinese
Muur' en diens link met het streekziekenhuis. 4 sterren.
Tweede deel is een slappe herhaling van Oldboy-thematiek door de Koreaanse Tarantino protegé. 3 sterren.
Derde deel is een fraai gestileerde Miike over een tragisch Mieke. 4 sterren.
Tweede deel is een slappe herhaling van Oldboy-thematiek door de Koreaanse Tarantino protegé. 3 sterren.
Derde deel is een fraai gestileerde Miike over een tragisch Mieke. 4 sterren.
Oesters met look, Sieuw Mai, Chinese broccoli en lekkere biertjes à € 15,-
30-01-2005 22:31 Schouwburgplein

Ter voorbereiding op bovenstaande 'Three... Extremes',
snel naar Dim-Sum restaurant Grand Palace. Uitstekende oesters, wat
zutballetjes om in de stemming te komen voor de film en excuusgroente om de
stevige trek te stillen.
Ook aan te raden na de film, open tot 2 uur 's nachts.
Ook aan te raden na de film, open tot 2 uur 's nachts.
Hans Weingartner
30-01-2005 19:45 Venster 3
Onderwijzen of onderwezen worden. Top-vermaak voor het hele gezin, een film
die wel eens terecht de publieksprijs zou kunnen winnen.
Apichatpong Weerasethakul
30-01-2005 17:30 Schouwburg GZ
De catalogus meldt: 'te diep geworteld in jungle-spookverhalen om als speelfilm
geheel volgbaar te zijn'. Dat klopt. 's Nachts de jungle filmen op zoek
naar een geest die een naakte vent blijkt, dat hou je geen 2 uur vol.
Kees Hin
30-01-2005 15:15 Pathé 2
100 onverfilmde scenario's uit 100 jaar cinema, behandeld in een uiterst
bibliofiel boek, zijn het uitgangspunt voor een reeks VPRO-films. Dit
eerste deel behandelt voornamelijk het boek en enkele scenario's van
beroemde schrijvers / kunstenaars (George Perec, Margrit, Ossip Mandelstam,
Getrude Stein).
Fraai uitgevoerd, maar wil niet ècht van de grond komen.
Fraai uitgevoerd, maar wil niet ècht van de grond komen.
Shane Carruth
30-01-2005 13:00 Lantaren 1
Stelling: Een film over tijdparadoxen die meer vragen opwerpt dan ze
beantwoordt, is het werk van een luie regisseur die zijn zaakjes
scenariotechnisch niet op orde heeft.
De toetsing: Ik zou hier graag schrijven dat ik wel weet hoe het allemaal in elkaar steekt, maar ik behoor vooralsnog tot de enorme groep van gefrustreerde filmliefhebbers die van Shane Carruth wel eens willen weten hoe zijn film nou exact verstaan dient te worden. Het verhaal is tot halverwege redelijk goed te volgen: twee jongens knutselen per ongeluk een tijdmachine in elkaar, en ze verdubbelen hun werkdagen door ze tweemaal te beleven; als bijproduct van het tijdreizen ontstaat er tijdelijk een dubbelganger van de tijdreiziger, die vermeden dient te worden voor de duur van de ‘reis’. Abe en Aaron buiten hun uitvinding handig uit door aandelen te kopen met voorkennis, en zijn zelfs in staat om op een feestje een uitbarsting van geweld, die ze uiteraard al hadden zien aankomen, te voorkomen. Maar halverwege de film gaat het mis; voor onze protagonisten als gevolg van de tijdparadox én het feit dat de dubbelgangers hun recht op een eigen leven gaan opeisen, voor de kijker omdat Carruth hier niet meer uit de complicaties van zijn eigen scenario lijkt te komen. Het is niet zozeer de materie zelf, maar de onmacht om de plotwendingen overzichtelijk en binnen de interne logica van het verhaal uit te werken. Dat is echter vooral te wijten aan gebrek aan ervaring en budget (minder welwillende tongen spreken van luiheid), en aangezien ‘Primer’ nu al is uitgegroeid tot een cultfavoriet met een fanatieke fanbase, is het slechts een kwestie van tijd voor Carruth in Hollywood met scriptdoctor en budget aan de gang mag. Want ‘Primer’ is dan wel geen goede film, het is wel een van de interessantste die in lange tijd uit het overzeese tot ons kwam.
NB Het voorfilmpje 'Minotauromaquia', een prachtige animatie waarin Griekse mythologie de werken van Picasso ontmoet tegen de achtergrond van Strawinsky's De Vuurvogel, krijgt vijf sterren.
De toetsing: Ik zou hier graag schrijven dat ik wel weet hoe het allemaal in elkaar steekt, maar ik behoor vooralsnog tot de enorme groep van gefrustreerde filmliefhebbers die van Shane Carruth wel eens willen weten hoe zijn film nou exact verstaan dient te worden. Het verhaal is tot halverwege redelijk goed te volgen: twee jongens knutselen per ongeluk een tijdmachine in elkaar, en ze verdubbelen hun werkdagen door ze tweemaal te beleven; als bijproduct van het tijdreizen ontstaat er tijdelijk een dubbelganger van de tijdreiziger, die vermeden dient te worden voor de duur van de ‘reis’. Abe en Aaron buiten hun uitvinding handig uit door aandelen te kopen met voorkennis, en zijn zelfs in staat om op een feestje een uitbarsting van geweld, die ze uiteraard al hadden zien aankomen, te voorkomen. Maar halverwege de film gaat het mis; voor onze protagonisten als gevolg van de tijdparadox én het feit dat de dubbelgangers hun recht op een eigen leven gaan opeisen, voor de kijker omdat Carruth hier niet meer uit de complicaties van zijn eigen scenario lijkt te komen. Het is niet zozeer de materie zelf, maar de onmacht om de plotwendingen overzichtelijk en binnen de interne logica van het verhaal uit te werken. Dat is echter vooral te wijten aan gebrek aan ervaring en budget (minder welwillende tongen spreken van luiheid), en aangezien ‘Primer’ nu al is uitgegroeid tot een cultfavoriet met een fanatieke fanbase, is het slechts een kwestie van tijd voor Carruth in Hollywood met scriptdoctor en budget aan de gang mag. Want ‘Primer’ is dan wel geen goede film, het is wel een van de interessantste die in lange tijd uit het overzeese tot ons kwam.
NB Het voorfilmpje 'Minotauromaquia', een prachtige animatie waarin Griekse mythologie de werken van Picasso ontmoet tegen de achtergrond van Strawinsky's De Vuurvogel, krijgt vijf sterren.
Renata Litvinova
30-01-2005 20:15 Pathé 5
Girls just wanna have fun, en Renata Litvinova al helemaal. Waarom wij er
deelgenoot van moeten worden gemaakt is onduidelijk. Meisje droomt van zich
af in een film van 105 minuten lang, nadat het initiële verhaaltje al
na een half uur onschadelijk is gemaakt. Cyndi Lauper deed het in drie
minuten, en voor meer exotica zetten we MTV wel aan. Dan wordt ons
tenminste de eindpreek over liefde bespaard. Onbegrijpelijk dat dit kreng
meedingt naar een Tiger Award.
Fruit Chan, Park Chan-Wook, Miike Takashi.
30-01-2005 23:00 Luxor
Driemaal extreem, tweeëneenhalf keer raak. Deel 1 gaat over de
problematiek met betrekking tot de nieuwe verjongingskuur van tot dumplings
verwerkte geaborteerde foetussen. Deel 2 gaat over het dilemma van een
gijzeling. Deel 3 is een Takashi die zijn oude idioom verlaat tot het
verkennen van alle schuldgevoelens die uit 'Ik zou je wel in een doosje
willen doen' kunnen volgen.
Deel 1 en 3 maken de film.
Deel 1 en 3 maken de film.
Pavel Ruminov
30-01-2005 13:00 Cinerama 2
silent_man@mail.ru wordt bedreigd door Donald_d. Beeldschermen en andere
stekkerapparaten worden gefilmd met een mobiele telefoon van Russische
makelij, gecomprimeerd met RealVideo, om vervolgens op een bioscoopdoek te
belanden. Tijd voor een middagdutje, maar dat is lastig met deze overdosis
pixelflikker.
Pablo Trapero
30-01-2005 10:00 Pathé 1
Innemende road-movie waarin 2 gezinnen in de zelfgebouwde camper annex
familie-snelkookpan van oom Oscar dwars door Argentinië rijden.
Onderweg zijn er hindernissen als een lekke koppakking en een ontstoken
kies. Alsof er niet voldoende familie-fall-out is om oma's bloeddruk te
doen stijgen. Moedig voorwaarts, is het motto.