Barends blogt: Peur(s) du Noir
		
		
		Barends & van Loon doen 't AFFF
			 Tuschinski Arthouse 6
		
Terra Shin
			17-04-2008 22:00 Tuschinski Arthouse 4
		
		
		Die malle Zuid-Koreanen toch! Waar anders dan in dat vrijgevochten landje
		kan een volbloed horrorfilm als Black House zo’n enorme
		bioscoophit worden? Wat begint als een thriller over een
		verzekeringsoplichtingszaak, eindigt in een waanzinnige geweldsorgie die
		herinneringen oproept aan seriemoordenaarsfilms als Silence of the
		Lambs en The Texas Chainsaw Massacre, terwijl het vervallen huis
		uit de titel de concurrentie met Bates Motel met gemak aan kan. De kijker
		krijgt meerdere films voor de prijs van één, en of u daar wat
		mee kunt hangt waarschijnlijk sterk af van uw stemming van het moment en uw
		voorliefde voor Aziatische gekte. Een aantal bezoekers had vooral moeite
		met vergezochte plotwendingen en een hoofdrolspeler die heen en weer
		geslingerd wordt tussen blinde paniek en heldendom. Ondergetekende
		daarentegen offerde deze twee uurtjes van zijn leven er graag voor op. En
		niet stiekem wachten op de Amerikaanse remake!
		
		
		
	Chris Stapp
			16-04-2008 22:20 Tuschinski Arthouse 6
		
Eersteklas eikel Dick ‘you assholes!’ Johansonson gaat niet met lede ogen toezien hoe zijn oersympathieke voetveeg Randy ‘The Kid’ Cambell hem in populariteit overstijgt, maar doet er alles aan om hem uit de weg te ruimen. Die pogingen resulteren vooral in veel inventief uitgevoerde collateral damage. Een van Dicks eerdere slachtoffers, Tracey (bijgenaamd Tragedy, en dat is niet omdat ze geboren is voor het geluk) valt als een blok voor Randy, en dat is de zoveelste doorn in Dicks oog. Mayhem ensues! Grijsgebieden tussen goed en kwaad kent de film niet, elke nuance wordt in dieprood bloed gesmoord, en dat is precies zoals we dat in films als deze het liefst hebben, hetgeen ook geldt voor de in dit genre welhaast onvermijdelijke happy ending. Voor liefhebbers van het vroegere splatstick-oeuvre van die andere, wereldberoemde Kiwi Peter Jackson is dit een film om niet te missen. Hou een oogje open in uw lokale cultvideotheek en laat u niet misleiden door de lage waardering op de Imdb, ongetwijfeld door mensen met een 'goede smaak'.
