Godzilla, eat your heart out!

Een beetje een gek mens
19-04-2007 00:00 City 2

In Mad Cowgirl wordt veel vlees gegeten. Veel en bijvoorkeur rood.
Daar komt uiteraard narigheid van, want anders zou deze film niet draaien
tijdens het AFFF. Vleeskeurmeester(es) Therese, een rol van Julia
Roberts-lookalike Sarah Lassez, snoept van Canadees (blame Canada!)
vlees en loopt prompt de gekkekoeienziekte op. Dan verwordt je van pas
gescheiden vrouw via nymfomanie en incestueuze seks tot mannenmoordenares.
Niet per se in die volgorde, want regisseur Gregory Hatanaka goochelt graag
met tijdslijnen, daarbij overvloedig verwijzend naar pulpcultuur en
religie. Hatanaka speelt blijkbaar graag voor Abel Ferrara, maar hij moet
nog flink oefenen voor hij dat niveau haalt. Ook de liefhebbers van
onvervalste vrouwenwraakfilms komen helaas behoorlijk bedrogen uit. Mad
Cowgirl draaide eenmalig in het Eyes Wide Open-nachtprogramma,
gereserveerd voor de extreemste films. De festivalcatalogus stelt de
volgende vraag: '...wat vindt het AFFF-publiek [van Therese]: heldin of
hoerrrrr?'. Het publiek vond het geloof ik vooral slaapverwekkend...
Er is geen leven na de soos...
19-04-2007 22:10 City 7

Met zijn vorige film Strings, een visueel overdonderende maar
loodzware, humorloze fantasyfilm met Shakespeariaanse aspiraties, metheuse
marionetten, had Anders Ronnow Klarlund een aanklacht tegen Bush en
Rumsfeld voor ogen. Tien met een griffel voor wie dat er uit haalde. Daarom
pakte Klarlund het nu maar eens anders aan en richt hij zijn pijlen op
thuisland Denemarken, waar sinds enkele jaren een streng
werkeloosheidsregime heerst. In How To Get Rid gaat de regering een
stapje verder: wie niet de minste rechtvaardiging voor zijn bestaan kan
aantonen, moet dood. Onder die noemer vallen werklozen, invaliden,
veroordeelden, alcoholisten en (linkse) kunstenaars. Subtiel is anders,
maar als satire werkt de film uitstekend. Gitzwarte humor wordt in rap
tempo afgewisseld met schrijnend persoonlijk drama en de ontregelende
openingsscene is een van de sterkste van de laatste jaren. Er is een sterke
cast, waarbij de show vooral gestolen wordt door de ijzervretende
ex-burgemeester die het project leidt. Een groter contrast tussen deze
levendige satire en het in mijn ogen stomvervelende Strings is bijna
niet denkbaar.
Van de dobbelsteen des levens krijgt niemand een program
19-04-2007 18:10 City 7

Voordat er Second Life was, was er roleplaying. Met dobbelstenen en pen en
papier, maar daarom niet minder serieus voor wie het speelde (en nog steeds
speelt). De coming of age-komedie Gamerz volgt een vijftal nerds in
hun obssessieve gedrag, waarbij het doel voor Ralph en zijn voormalige
kwelgeest Lennie langzamerhand verschuift van het winnen van het spel naar
het winnen van het hart van gothic elfje Marlyn. Als dat maar goed gaat.
Simpel schaduwspel verbeeldt even doeltreffend als charmant de Dungeons
& Dragons-wereld en roept tegelijkertijd Ralph Bakshi's Lord Of The
Rings-animatie in herinnering. (Ja, dat waren nog eens tijden van
eenvoud.)
Het platte Schots is zonder ondertiteling af en toe even doorbijten, maar
zit gelukkig niet in de weg van een sympathieke filmervaring.
Met een verrassende rol voor ex-rocker Edward Tudor-Pole van Tenpole
'Wunderbar' Tudor als wiskundeleraar!
Geen buil
19-04-2007 18:00
Een allereerste advies: doe geen moeite om dit verhaal over
droomterrorrisme en het onderbewustzijn te begrijpen. Dat komt vanzelf wel,
of niet, maar laat het u vooral niet afleiden van de soms werkelijk
adembenemende animatie die regisseur Satoshi Kon ons voorschotelt. We
kunnen er kort over zijn: de liefhebber van anime valt zich hier geen buil
aan, en er zijn slechtere introducties denkbaar voor de niet-ingewijden. En
met zoveel eyecandy zijn die anderhalf uur voorbij voor je er erg in hebt.
Die openingsfilm dan gelukkig toch weer wel...
18-04-2007 20:00 City 1
Het AFFF lijkt steeds meer nadruk te willen leggen op een breed publiek,
dat niet alleen voor 'horror' en 'terror' komt. Een andere verklaring voor
de door velen
uitgekotste'tuincentrum-meetstelecombedrijf'-vormgeving van het
affiche en de leader is er niet. Jammer is het dan dat het festival
logistiek en organisatorisch niet meegroeit met die beoogde uitdijende
belangstelling: te weinig en te trage kassa's die op de eerste dag een
halfuur voor de eerste voorstelling pas open gaan zodat men zijn eerste
film mist en alleen kaartjes voor de eerste twee dagen kon halen; de immens
populaire Terry Gilliam - omgeroepen als Terry Williams!!!- in een veel te
kleine zaal zodat veel mensen met een kaartje er niet in konden; te weinig
ruimte tussen de programmering van de films, etcetera. Dit is hopelijk het
laatste jaar dat deze kinderziektes de kop opsteken, want anders is het
festival straks niet alleen meteen weer een deel van zijnnieuwe publiek
kwijt, maar kan het ook afscheid nemen van een deel van de oude kern.
Gelukkig is Pan's Labyrinth niet alleeen een drievoudig oscar- en BAFTA-winnaar, maar ook een openingsfilm die het festival in al zijn facetten recht doet. Een publieksfilm, uiteraard, maar wel een met een venijnig zwart randje en die het fysieke ongemak niet schuwt. Het is de tweede film die de Mexicaanse regisseur Guillermo Del Toro maakte over de Spaanse burgeroorlog - de eerste was The Devil's Backbone. Samen met Cronos rekent hij deze twee Spaanstalige films tot zijn persoonlijke oeuvre, terwijl films als Hellboy en Blade 2 de rekeningen betalen. Hoewel het grootste deel van Pan's Labyrinth een verzetsfilm is, vormt de prachtig vormgegeven, met prijzen overladen fantasiewereld van het meisje Ophelia de kern. In deze wereld kan ze ontsnappen aan een van de grootste monsters die ik in lange tijd op het witte doek zag: haar stiefvader, een sadistische kapitein in het leger van Franco die er niet voor terugdeinst om mensen in de rug te schieten en vrouwen en andere weerlozen te martelen. Die martelingen vinden dan wel buiten beeld plaats, de resultaten worden desalniettemin plastisch in beeld gebracht. En zo kon ook de ouwe garde van het AFFF-publiek terugkijken op een geslaagde openingsfilm - met een uiterst dramatische slotnoot, dat wel.
Pan's Labyrinth draait na het festival in de Nederlandse bioscopen.
Gelukkig is Pan's Labyrinth niet alleeen een drievoudig oscar- en BAFTA-winnaar, maar ook een openingsfilm die het festival in al zijn facetten recht doet. Een publieksfilm, uiteraard, maar wel een met een venijnig zwart randje en die het fysieke ongemak niet schuwt. Het is de tweede film die de Mexicaanse regisseur Guillermo Del Toro maakte over de Spaanse burgeroorlog - de eerste was The Devil's Backbone. Samen met Cronos rekent hij deze twee Spaanstalige films tot zijn persoonlijke oeuvre, terwijl films als Hellboy en Blade 2 de rekeningen betalen. Hoewel het grootste deel van Pan's Labyrinth een verzetsfilm is, vormt de prachtig vormgegeven, met prijzen overladen fantasiewereld van het meisje Ophelia de kern. In deze wereld kan ze ontsnappen aan een van de grootste monsters die ik in lange tijd op het witte doek zag: haar stiefvader, een sadistische kapitein in het leger van Franco die er niet voor terugdeinst om mensen in de rug te schieten en vrouwen en andere weerlozen te martelen. Die martelingen vinden dan wel buiten beeld plaats, de resultaten worden desalniettemin plastisch in beeld gebracht. En zo kon ook de ouwe garde van het AFFF-publiek terugkijken op een geslaagde openingsfilm - met een uiterst dramatische slotnoot, dat wel.
Pan's Labyrinth draait na het festival in de Nederlandse bioscopen.

Sad Cowgirl
19-04-2007 00:00 City 2
Een echte tegenvaller! Ik ging voor de vrouw met de bijl, maar kreeg een
pruillippende huilebalk. Na anderhalf uur huilen en seksen slaat de Mad
Cowgirl eindelijk door, maar zelfs dat is niet spannend, eng of schokkend.
Nee, dit was het niet.
Het 6000 dollar independent-mirakel
19-04-2007 15:50 City 2
Donderdag... het festival is begonnen. Als ik iets voor drieën de City
binnenstap staan de rijen bij de kassa al bijna tot aan de tramhalte op het
Leidseplein. Ik dacht dat al die mensen voor het interview met Terry
Gilliam in de rij stonden. Maar ik had een ander plan, ik wilde het
independent-mirakel dat slechts 6000 dollar had gekost zien, Firefly. Dus
ik ging rustig in de foyer een kopje koffie drinken en wachten tot het
interview begon zodat ik in een keer door kon lopen bij de kassa. Dat had
ik mooi mis!
Met een beetje geluk lukte het me toch om enigszins op tijd bij City 2 te
zijn en naar binnen te kunnen. De zaal was erg leeg, waarschijnlijk stond
iedereen nog in de rij. Jammer! Want Firefly is absoluut de moeite
waard.
In Firefly ontrafelt zich het verhaal van een hectische halloweennacht. Niemand lijkt echt herinneringen aan de bewuste nacht te hebben, maar er heerst een zekere onrust. Sarah vermoedt dat ze aangerand is, Brandt twijfelt aan zijn relatie en Del heeft ineens genoeg van 'nep-UFO’s' en wil een film maken over echte UFO’s. In het begin is het even erinkomen. De eerste scènes ademen de sfeer uit van een groep vrienden die met z'n allen een film zijn gaan maken. Maar gaandeweg weet deze groep vrienden absoluut mijn aandacht te pakken. Een prachtige vondst is dat Del in de film hilarische ufofilmpjes maakt. Het staat symbool voor de idiotie van het plan om met zo weinig mogelijk middelen een speelfilm te maken waarmee je een zo groot mogelijk publiek wil bereiken. Maar het is ze gelukt. Het is een spannend mysterie met goeie vondsten, gelardeerd met grappige Do-It-Yourself UFO-filmpjes!
In Firefly ontrafelt zich het verhaal van een hectische halloweennacht. Niemand lijkt echt herinneringen aan de bewuste nacht te hebben, maar er heerst een zekere onrust. Sarah vermoedt dat ze aangerand is, Brandt twijfelt aan zijn relatie en Del heeft ineens genoeg van 'nep-UFO’s' en wil een film maken over echte UFO’s. In het begin is het even erinkomen. De eerste scènes ademen de sfeer uit van een groep vrienden die met z'n allen een film zijn gaan maken. Maar gaandeweg weet deze groep vrienden absoluut mijn aandacht te pakken. Een prachtige vondst is dat Del in de film hilarische ufofilmpjes maakt. Het staat symbool voor de idiotie van het plan om met zo weinig mogelijk middelen een speelfilm te maken waarmee je een zo groot mogelijk publiek wil bereiken. Maar het is ze gelukt. Het is een spannend mysterie met goeie vondsten, gelardeerd met grappige Do-It-Yourself UFO-filmpjes!