Héctor Carré
10-06-2005 16:00 Filmmuseum Cinerama 2
Het valt al een tijd op, de grote hoeveelheid horrorfilms die uit Spanje
komt. Toegegeven, onder deze stroom aan paellahorror vinden we zelden
meesterwerken - 'The Machinist' uitgezonderd - maar wel een hele hoop goed
gemaakte middenmoot die als zodanig goed te verteren is. Daarbij zijn deze
Spaanse horrorfilms ook nog eens erg divers. Op dit festival draaien
bijvoorbeeld een ode aan de klassieke horror ('Blood Red'), een sexy
horrorkomedie ('Ferpect Crime') en daarnaast de ouderwetse,
psychologische horrorfilm 'La Promesa'. Die diversiteit geeft aan dat
horror in Spanje niet strikt voor een tienerpubliek wordt gemaakt. 'La
Promesa' wordt gedragen door de fantastische actrice Carmen Maura die op
intense wijze de psychologische neergang van een oude dame speelt. Deze
vrouw, Gregoria, wordt al jaren onderdrukt door haar botte echtgenoot en,
eerlijk is eerlijk, daar heeft hij ook wel redenen toe. Gregoria heeft
regelmatig religieuze, epileptische aanvallen en dat kan flink op de
zenuwen gaan werken. In één van haar aanvallen slaat ze in
verwarde
toestand op de vlucht. Het lot brengt haar bij een echtpaar dat net een
nanny zoekt voor hun moeilijke zoontje. Gregoria weet een hele tijd de
goede schijn op te houden, maar langzamerhand wordt duidelijk dat ze zo
gek is als een deur en beginnen er doden te vallen. We weten al van 'The
Servant', ‘Turn of the Screw’ en 'Nightcomers' waar slecht
personeel toe in staat is, maar in
'La Promesa' wordt de neergang van Gregoria met verrassend veel compassie
uitgewerkt. Hoewel er behoorlijk wat overeenkomsten zijn - diep religieuze
vrouw op leeftijd wordt moorddadig - blijft 'La Promesa' op deze manier
ver bij een film als 'Killer Nun' vandaan.
Alex de la Iglesia
11-06-2005 17:45 Filmmuseum Cinerama 1

Nog te zien: maandag 13-06 18:00 Cinerama 1
Paul Schrader
11-06-2005 20:00 Filmmuseum Cinerama 1
Paul Schrader zette zich er toe een Exorcist-episode te maken maar kwam
met een soort miniversie van 'Zulu' op de proppen. Producent Morgan Creek
verwierp het materiaal en probeerde het opnieuw met Renny Harlin wiens
versie een tijd terug in de bioscopen draaide. Dit verklaart de vreemde
titel van 'Paul Schrader's Exorcist: the Original Prequel', wat toch
eerder
klinkt als een National Lampoon-parodie.
In 'Paul Schrader's Exorcist: the Original Prequel' verliest vader Merrick (Stellan Skarsgard) zijn geloof als hij medeplichtig wordt gemaakt aan een brutale executie van willekeurige burgers door Duitse soldaten in WO2. We treffen hem een paar jaar later als archeoloog in Afrika alwaar hij onder een 5e eeuwse kerk een Pazuzu-tempel ontdekt. Probleem is dat Merrick wordt vergezeld door Britse soldaten, die weinig geduld met de plaatselijke bevolking hebben. Wanneer twee soldaten eindigen als ritueel vermoorde lijken in een blasfemisch tableau in de antieke kerk, volgt een confrontatie. Dit alles is verschrikkelijk saai in beeld gebracht. Haast alle aspecten van de film worden gekenmerkt door ideeënarmoede. Vooral de belichting is schandalig. Echt dieptepunt is het onscherpe camerawerk van Vittorio Storaro van wie we toch wat mogen verwachten omdat hij niet alleen 'Apocalypse Now' deed, maar ook bijvoorbeeld 'The Bird with the Crystal Plumage'. Voeg bij dit alles hemeltergende muziek van o.a. Trevor Rabin en schaarse digitale effecten die treurig stemmen, en vernield is uw film. Dit is een prul van de eerste orde die niet betrapt kan worden op enige filmische kwaliteit.
Nog zien: dinsdag 14-04, 16:00 Cinerama 1
In 'Paul Schrader's Exorcist: the Original Prequel' verliest vader Merrick (Stellan Skarsgard) zijn geloof als hij medeplichtig wordt gemaakt aan een brutale executie van willekeurige burgers door Duitse soldaten in WO2. We treffen hem een paar jaar later als archeoloog in Afrika alwaar hij onder een 5e eeuwse kerk een Pazuzu-tempel ontdekt. Probleem is dat Merrick wordt vergezeld door Britse soldaten, die weinig geduld met de plaatselijke bevolking hebben. Wanneer twee soldaten eindigen als ritueel vermoorde lijken in een blasfemisch tableau in de antieke kerk, volgt een confrontatie. Dit alles is verschrikkelijk saai in beeld gebracht. Haast alle aspecten van de film worden gekenmerkt door ideeënarmoede. Vooral de belichting is schandalig. Echt dieptepunt is het onscherpe camerawerk van Vittorio Storaro van wie we toch wat mogen verwachten omdat hij niet alleen 'Apocalypse Now' deed, maar ook bijvoorbeeld 'The Bird with the Crystal Plumage'. Voeg bij dit alles hemeltergende muziek van o.a. Trevor Rabin en schaarse digitale effecten die treurig stemmen, en vernield is uw film. Dit is een prul van de eerste orde die niet betrapt kan worden op enige filmische kwaliteit.
Nog zien: dinsdag 14-04, 16:00 Cinerama 1
Katsuhiro Otomo

De toets: En inderdaad blijkt bovenstaande stelling helaas maar al te waar, want ‘Steamboy’ krijgt inderdaad vooralsnog geen release in Nederland - in feite wordt de film slechts in vijf andere landen buiten Japan uitgebracht. Distributeurs en producenten spelen blijkbaar liever op veilig met computergeanimeerde dieren in post-modernistische, ironische blockbusters, en dat is een schaarsteaanbod, hoe leuk die films ook zijn. Niet dat er in ‘Steamboy’geen computers gebruikt zijn, integendeel, maar het visueel overdonderende eindresultaat voelt desondanks als een ouderwetse lijnanimatie-ervaring waar Disney nog een puntje aan kan zuigen.
Zeven jaar trok Otomo uit voor zijn nieuwste, dus de opvallende overeenkomsten met Miyazaki’s ‘Howl’s Moving Castle’ zullen eerder op toeval berusten dan op de traditionele strijd tussen concurrerende animatiestudio’s. Ook ‘Steamboy’ speelt zich af in het Europa van de 19e eeuw, in dit geval Londen, en ook hier is de hoofdrol weggelegd voor een gigantisch mechanisch bewegend bouwwerk. Maar waar in ‘Howl’s Moving Castle’ mafgie een centrale rol spelede, daar wordt in ‘Steamboy’ de strijd tussen Goed en Kwaad beslecht tegen de achtergrond van de Industriele Revolutie en het allesverslindende grootkapitaal, compleet met verwijzingen naar Dickens en ‘Gone With The Wind’.
Otomo geeft hier en daar de indruk zich behoorlijk te hebben laten meeslepen doro zijn epos en de visuele mogelijkheden die de stof biedt; het ziet er allemaal prachtig uit, en herhaald kijken zal nieuwe details prijsgeven, maar de film voelt wat lang aan en had met een iets compacter scenario een meesterwerk kunnen zijn. Maar de beste animatiefilm van het jaar is ook geen slechte verdienste.
‘Steamboy’ is nog eenmaal te zien op een groot scherm, dus wees erbij op maandag 13-06 om 17:45 uur in Filmmuseum Cinerama 1!