tekst: Liorah Hoek / beeld: Marijn van der Waa
Filmfestival Logboek 2003
iorah\'s survival guide logo 125 x125 (bij artikel)
aflevering 4: zaterdag 25 januari 2003

Word insider!

Het oorspronkelijke idee achter dit Filmfestival Logboek was; 'Hoe overleef ik het filmfestival - handige tips en trucs.' In de aflevering van gisteren heeft u reeds vernomen dat dit een zachte dood gestorven is. Nu is dat niet geheel zonder reden. De reden is namelijk dat ik rete-elitair ben.

Het is volgens mij geen goed plan om insiderinformatie aan iedereen, dat wil zeggen, outsiders te verstrekken. Nu heel Nederland weet dat er een filmfestival is en massaal deze kant op trekt en de rijen alsmaar langer worden, ga ik u natuurlijk niet aan uw neus hangen waar dat ene rustige eettentje is waar goed, goedkoop en snel een maaltijd genuttigd kan worden. Verzamel uw eigen inside-informatie!

Nu heeft u echter geluk. Een dronken man probeerde mij en een aantal anderen 'Dolls' van Kitano aan te raden en was daarbij niet bepaald geinteresseerd of wij gediend waren van zijn monoloog. Zo inspireerde hij ons tot een brainstormend gesprek over de cursus 'sociale vaardigheden voor het filmfestival'. Kortom: u krijgt nu toch nog even een stukje survivalguide.

Op het filmfestival krijgt men over het algemeen makkelijk contact met mensen. Ideale momenten voor ontmoeting zijn: in de rij, aanschuivend aan een tafel, in het toilet en in de bioscoop zelf. Mits u een beetje attent bent op de behoeftes van de ander kunt u best aardige gesprekken voeren. U hoeft daarvoor geheel niet origineel te zijn. Een doorsnee filmfestival-gesprek is ook prima.

Zo'n doorsnee filmfestival-gesprek gaat ongeveer als volgt:
a: "Heb je al veel films gezien?"
b: "Ja, een stuk of zoveel."
a: "Wat ga je zien?"/"Wat heb je gezien?"
b: "Nou, dat en dat."
a: "Goh en wat was nou de moeite waard?"
b: "Die en die film vond ik wel erg goed."
a: "Waarom?"
b: "Daar en daar om."
Ongeveer rond dit tijdstip wisselen de personen van rol en het gesprek wordt herhaald. Nu kunnen hierin nog wat vrije element worden ingebakken zoals:
- "Hoelang kom je al op het festival?"
- "Wat is echt een afrader?"
- "Heb je voorkeur voor bepaalde films?" etc.
Het gesprek volgt dus een fijn vast stramien, maar laat gelukkige ruimte over om speels te variëren.

Nu kan het zijn dat u zo'n contact niet diepgaand genoeg vindt. Men wil immers soms de eenzaamheid delen met een andere eenzame ziel. U dient hiervoor een speciaal slachtoffer te kiezen: de uit het buitenland afkomstige onbekende regisseur of persmuskiet. Deze dolende zielen stellen vaak het bezoek aan hun hotelkamer zo lang mogelijk uit. U vindt ze in groten getale in de Doelen, zeker tijdens en na de laatste voorstelling. Ze zijn makkelijk ter herkennen aan de speciale passen die ze dragen.

U moet echter niet uw standaard filmfestivalgesprek op hen loslaten. Er is een wat existentialistischere aanpak nodig. De volgende vragen doen het aardig bij de onbekende filmfestivalgasten:
- "From where are you?" (U kunt eventueel over hun land praten.)
- "Why are you here?" (U kunt hier uitgebreid op hun werk ingaan.)
- "Do you like it here?"
- "What do you think about the last 'naam bekende regisseur'?"
Hierna hoort natuurlijk een cinefiel gesprek te ontstaan over diverse films. Als dat een beetje lekker loopt kunt u de avond verlengen door de dolende ziel uit te nodigen naar een andere leuke gelegenheid. Een plekje voor insiders. Als u dat goed aanpakt, heeft u er een fijne filmfestivalvriend bij.

Nu bent u natuurlijk wel wat wijzer geworden, maar geen stap verder gekomen. Want dat plekje voor insiders zou wel eens de crux kunnen zijn waar alles om draait. Hier houdt echter de cursus 'sociale vaardigheden voor het filmfestival' op en begint de cursus 'Word insider en vorm uw eigen elite -tips en trucs'.

lees verder »
1/2/3/4/5/6/7/8/9/10/11